Categorieën

Service

Mgr. Nolenslaan boekt resultaten in veiligheid

Mgr. Nolenslaan boekt resultaten in veiligheid
Winkelen

Mgr. Nolenslaan boekt resultaten in veiligheid

  • Redactie
  • 05-09-2016
  • Winkelen
Mgr. Nolenslaan boekt resultaten in veiligheid

Foto: FlashphotoNL

SCHIEDAM - De Mgr. Nolenslaan doet het goed. Dat mag blijken uit een nieuwe titel op het gebied van veiligheid die de winkelstraat heeft binnengehaald. Het gaat om een zogenaamde KVO-ster, de derde al.

Burgemeester Cor Lamers zal deze in de vorm van een certificaat uitreiken aan het bestuur van de Winkeliersvereniging Nolenslaan. Dat gebeurt aanstaande zaterdag op het Willem Dreesplein, tijdens het wijkevenement Nieuwland Life

Het Keurmerk Veilig Ondernemen is bedoeld om een veilige bedrijfsomgeving te garanderen. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) ontwikkelde het keurmerk. Als er organisatie dit predicaat wil aanvragen, wordt er een samenwerking opgestart van politie, gemeente en brandweer en bijvoorbeeld ook een winkeliersvereniging, om samen om een schoon, heel en veilig gebied te organiseren. Zo'n aanpak moet leiden tot minder criminaliteit, een hogere aangiftebereidheid en betere samenwerking tussen gemeente, winkeliers, brandweer, politie en verhuurders. Zaken die gezamenlijk kunnen worden aangepakt zijn (overval)preventietrainingen, de openbare verlichting, georganiseerd toezicht en brandpreventie

In de Mgr. Nolenslaan loopt zo'n aanpak al enkele jaren. In 2012 kreeg de winkelstraat al zijn eerste ster van het KVO-keur. Twee jaar later volgde de tweede ster, nu weer twee jaar later de derde. Geen andere organisatie of straat in Schiedam heeft deze titel - en Nederland is de Nolenslaan het twaalfde winkelgebied met een derde ster.

Volgens voorzitter Ronald Bergsen van de winkeliersvereniging heeft de jarenlange samenwerking tussen gemeente, winkeliers, politie, brandweer en verhuurders op de Mgr. Nolenslaan ervoor gezorgd dat ondernemers en personeel zich veiliger voelen. "Bovendien weten partijen die hieraan deelnemen elkaar ook voor andere zaken beter te vinden." De intensieve samenwerking geeft een duidelijk signaal af aan het winkelend publiek, aldus Bergsen, maar ook aan mensen met minder goede bedoelingen. "Ook zorgt de samenwerking voor een beter imago voor het gebied, waardoor meer klanten de winkelstraat bezoeken en nieuwe bedrijven zich hier willen vestigen en geen sprake is van leegstand."