Categorieën

Service

Niet de Passage, maar de Hoogstraat als toekomst

Niet de Passage, maar de Hoogstraat als toekomst
Winkelen

Niet de Passage, maar de Hoogstraat als toekomst

  • Majorie van Leijen
  • 01-08-2017
  • Winkelen
Niet de Passage, maar de Hoogstraat als toekomst
SCHIEDAM - Deze maand verdween een winkel uit de Passage die voor menig Schiedammer onlosmakelijk verbonden was aan het winkelcentrum: Blue Station. Het broertje van de kledingwinkel – Stripes - blijft bestaan en wel op de Hoogstraat.

“De komende weken zullen wij langzaam beginnen met de leegverkoop in de winkel. Uiteraard hopen wij u nog even te mogen verwelkomen bij Blue Station in de Passage, zodat we u persoonlijk kunnen bedanken voor de jarenlange trouwe klandizie. Met een traan en een lach zullen we na een jaar of twintig afscheid nemen van onze collega-winkeliers en onze megatrouwe klantenkring.”

Het bericht op de ruiten van Blue Station klonk treurig. Zo voelde Sabrina zich ook. Zij was het die meer dan twintig jaar de spijkerbroeken, polo’s of truien verkocht aan winkelend Schiedam. Naast de artikelen in de winkel moest ook zij het pand op 15 juli verlaten. “Ik vind het echt verschrikkelijk. Ik ben hier begonnen als jong meisje en heb nooit iets anders gedaan. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik zaterdag de deur voor de laatste keer achter me dicht trek”, zei ze een paar dagen voor vertrek.

De winkel in de Passage is niet langer rendabel. De huurprijs van het pand werd te hoog en de omzet te laag. Er was een scheve verhouding ontstaan, legt eigenaar Maurice Haverkamp uit. Toen er dit jaar geen overeenkomst gesloten kon worden over contractverlenging, besloot hij de stekker er uit te trekken. “Het voelt als een nederlaag: ik heb gefaald als ondernemer. We hadden nog wel twintig jaar door gewild.”

Ondanks het verlies is de ondernemer optimistisch over de toekomst, die voor hem in de Hoogstraat ligt. “Hier hebben we de vestiging Stripes, een winkel waar unieke merken liggen zoals Tommy Hilfiger of Superdry. We hebben een vaste klantenkring. Ik denk dat de Hoogstraat zich veel beter leent voor dit soort zaken.”

De overweging juist deze zaak voorrang te geven boven de winkel in de Passage, is gedeeltelijk financieel. De huur is hier een stuk lager en Haverkamp kon rekenen op een flinke korting. In combinatie met de hogere productprijzen is deze zaak wel rendabel, legt hij uit.

Bovendien ligt zijn hart bij de Hoogstraat. “De Passage is een centrum voor de grootwinkelbedrijven geworden. Dat heeft het centrum van Schiedam zeker naar een hoger niveau getild, maar het is niet het soort ondernemen dat bij mij past. Ik ben de zelfstandig ondernemer die zelf in zijn zaak staat en met volle overtuiging kan vertellen over zijn product.”

Als het aan hem ligt, is de Hoogstraat weggelegd voor precies dit soort ondernemers: voor de speciaalzaakjes, boetiekjes of unieke eetgelegenheden. Het publiek dat hij voor ogen heeft noemt hij de funshopper, die niet naar Schiedam komt om even te winkelen maar voor een dagje uit. “Als de Hoogstraat tot aan het museum gevuld is met dit soort winkels, dan weet ik zeker dat hier een leuke sfeer zou ontstaan.”