Categorieën

Service

Babbeltruc

Babbeltruc
Wonen

Babbeltruc

  • Han van der Horst
  • 24-11-2019
  • Wonen
Babbeltruc

COLUMN - Verleden week kwamen er twee heren van Stedin bij mij langs om naar de elektriciteitsmeter te kijken. Ik verkeerde even in twijfel. Wat moest ik doen? De deur in hun gezicht dichtsmijten en de politie bellen? Of ze vertrouwen. Ze droegen bedrijfskleding maar dat hoeft tegenwoordig niets meer te zeggen. Uiteindelijk liet ik ze even kijken maar bleef heel erg aanwezig en heel erg in de buurt. De kast met de meter zit dichtbij de buitendeur en ik was vastbesloten om geen gesprek aan te gaan. De heren keken even en verdwenen toen.

Ik ging met Stedin bellen om te vragen of ze echt aan het bekijken waren hoe het stond met de elektriciteitsmeter. Dat valt niet mee. Al die grote teringbedrijven hebben geen behoefte aan bellende klanten. Ze proberen je in de richting van appen en emailen met behulp van een formulier op de website te dealen. Echt contact van mens tot mens via de telefoon wordt absoluut ontmoedigd. In het geval van Stedin stond er bij het telefoonnummer de waarschuwing dat het even aan kon lopen. In mijn geval was de wachttijd toch gauw een kwartier, wat nog meeviel.

Ik vroeg of het wel klopte van die lui die naar mijn meter kwamen kijken en een praatje ophingen over in jute gewikkelde bedrading of zo. De telefonist zette me even in de wacht en kwam daarna terug met het bericht dat het inderdaad zuivere koffie was geweest. Een paar dagen later kwam er een brief van Stedin, een pampieren brief uit de middeleeuwen, waarin stond dat er opnieuw volk langs de deur kwam en dat ze een slimme meter aan wilden brengen, zodat ik nooit meer mijn standen hoefde door te geven en per maand zou weten hoeveel energie ik gebruikte.

Wat ik eigenlijk van Stedin wil, is het volgende. Ik wil eigenlijk niet geconfronteerd worden met gasten die zonder afspraak langs komen. Gewoon niet, want hier op Schiedam24 lees ik dag in dag uit waarschuwingen van de politie dat er allerlei volk met babbeltrucs probeert mijn woning binnen te dringen om zich te ontfermen over mijn geld en mijn pincodes.

Ik wil door Stedin net zo behandeld worden als ze van mij verwachten. Je kunt daar ook niet zomaar zonder afspraak aan de deur kloppen. Ik wil dat zij contact met mij opnemen, via de mail of telefonisch en dan een afspraak met mij maken op een moment dat het me uitkomt. Gelijke monniken gelijke kappen als het ware. En dat ze dan zeggen: op dinsdag 10 maart staan wij om tien uur voor de deur en onze monteurs hebben ongeveer een uurtje werk. Een beetje op die manier. En bij wijze van spreken dan. Ingewikkeld is dat niet. Het moet zo’n gigantisch bedrijf toch lukken als ze het van ons, die in ons eentje opereren, ook verwachten. Netjes bellen. Dan weet ik ook dat er echt lui van Stedin voor de deur staan. Ik las dat Evides graag ziet dat je hun personeel om een legitimatie vraagt. Die kun je ook namaken. En weet ik hoe een legitimatie van Evides eruit ziet?

Soms denk ik wel eens: toch een rottijd.