Categorieën

Service

BTV schrikt zich rot: overlast vliegveld in jaar tijd verdubbeld 

BTV schrikt zich rot: overlast vliegveld in jaar tijd verdubbeld 
Wonen

BTV schrikt zich rot: overlast vliegveld in jaar tijd verdubbeld 

  • Redactie
  • 26-05-2023
  • Wonen
BTV schrikt zich rot: overlast vliegveld in jaar tijd verdubbeld 

SCHIEDAM - De Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) zeggen zich 'rot te zijn geschrokken' door de cijfers die de DCMR gisteren bekendmaakte over de hinder die het Rotterdamse vliegveld veroorzaakt.

De ervaren overlast van vliegveld Zestienhoven is in een jaar tijd verdubbeld: van 21.000 meldingen in het tweede kwartaal van 2022 naar 41.000 meldingen in dezelfde drie maanden van 2023. Het aantal melders steeg met liefst zeventig procent. "De overlast van het vliegveld groeit steeds sneller", concludeert BTV. Voorzitter Alfred Blokhuizen: "We dachten dat 2022 al zo enorm was. We hadden nog nooit zulke cijfers gezien. De mensen in de wijken rond het vliegveld krijgen het steeds zwaarder te verduren." Volgens hem zal, als de trend zich voortzet, het aantal hindermeldingen dit jaar oplopen naar 200.000. "Dat is 140 keer meer dan in de periode 2002-2018!"

De stijging houdt volgens de BTV gelijke tred met het groeiend aantal steeds grotere vliegtuigen op het Rotterdamse vliegveld. Verder wijken vliegtuigen vaker af van de afgesproken routes, vliegen vaker laag en, ook al tegen de afspraken in, over dichtbevolkte gebieden. "Zeer regelmatig zien we dat vliegtuigen de bocht afsnijden, mogelijk om geld te besparen."

Al jaren is BTV in gesprek met het Rotterdamse vliegveld over hinderbeperkende maatregelen. Daarvan komt, zo blijkt uit het aantal overlastmeldingen, helemaal niets terecht, concludeert Blokhuizen. "We kunnen langzamerhand vaststellen dat hoe langer we over hinderbeperking spreken, des te meer overlast de mensen ervaren in de wijken. RTHA blijkt geen effectieve maatregelen te nemen tegen de overlast. Er is jaar na jaar sprake van meer overlast, niet minder."

Het vliegveld goochelt volgens de BTV-voorzitter ontinu met cijfers. Zo geeft de directie hoog op over vliegtuigen die vijftig procent minder herrie zouden maken. "Dat lijkt heel veel, maar is slechts drie decibel minder op bij voorbeeld de 96 decibel van een startend vliegtuig. Zo’n verschil is nauwelijks waarneembaar voor het menselijk oor. Maar door te schermen met die getallen kan er meer worden gevlogen, vindt het management. Feitelijk krijgen mensen rekenkundig minder overlast, maar wel veel vaker." Ook bij de claim dat vliegtuigen minder vuil worden gaat er bij Blokhuizen niet in. "Dat wordt per stoel berekend. Omdat de vliegtuigen steeds groter worden en dus plek bieden aan steeds meer stoelen, wordt er per saldo juist meer vervuild. En omdat de sector vindt vaker te kunnen vliegen vanwege de ‘stillere’ vliegtuigen, groeit de vervuiling nog sneller."

Na de enorme toename van ervaren overlast wordt volgens Blokhuizen steeds duidelijker dat het draagvlak voor het vliegveld in een hoog tempo is verdwenen. De politiek dient zich dit volgens hem aan te trekken, 'in het belang van de volksgezondheid en het welzijn van de tienduizenden mensen in de directe omgeving van het vliegveld'. Volgens de BTV moet daarom het vliegveld krimpen. "De politiek doet er goed aan een plan als Rotterdam Central Park serieus te onderzoeken", aldus de BTV. In dit plan sluit het vliegveld, blijft er ruimte voor de trauma- en politiehelikopters en verrijst op het terrein van het huidige vliegveld een groene woonwijk met plaats voor maximaal tienduizend woningen.