Explosieve groei Schiedamse klachten over vliegveld

21-05-2020 Wonen Redactie


SCHIEDAM - Schiedammers klagen veel meer over het vliegverkeer op Rotterdam. Tenminste, dat deden ze in 2019. Het aantal meldingen van overlast steeg vanuit Schiedam met 205 procent; van 2951 in 2018 naar 8997 vorig jaar.

In totaal kwamen bij de DCMR ruim 62.650 meldingen binnen over vliegverkeer van en naar Rotterdam. Dat waren er 81 procent meer dan in 2018. Dit terwijl het totaal aantal vluchten op de luchthaven vergelijkbaar was met het aantal in 2018 (52.456 bewegingen tegen 52.453 in 2018). Een en ander blijkt uit de jaarrapportage van de DCMR. Daarin een analyse van de meldingen rondom het Rotterdamse vliegveld.

De meldingen werden gedaan door 1.886 melders. Het aantal frequente melders verdubbelde naar 72 personen. Dat is 4 procent van het totaal aantal melders, aldus de milieudienst. De frequente melders zijn verantwoordelijk voor 75 procent van de meldingen.

In Schiedam steeg het aantal meldingen dus met 205 procent; in Rotterdam lag dat percentage op 105. "Maar het aantal meldingen uit gemeenten die op grotere afstand van de luchthaven liggen, steeg relatief meer", aldus de DCMR. Het meest geklaagd wordt er vanuit Bergschenhoek.

De meeste meldingen gaan over de grote luchtvaart en vooral over de vliegtuigbewegingen in de vroege ochtend (tussen zeven en acht) of late avond (tussen tien en een). "De toename van het aantal meldingen is deels te verklaren door een aantal trends in het gebruik van de luchthaven en het (omliggende) luchtruim", zo luidt de analyse. "De zomerperiode onderscheidt zich qua aantal vluchten steeds meer van de winter, waardoor het verschil in geluidproductie tussen beide perioden steeds groter wordt." Ook de invloed van het Schipholverkeer zorgt voor afwijkende vliegtuigbewegingen, wat meer hinder voor de omwonenden oplevert.

Om de situatie te keren adviseert de DCMR om het onderzoek naar de optimalisatie van vertrekroutes voort te zetten. Verder beveelt de dienst aan om 'de trends in het gebruik van de luchthaven die extra hinder veroorzaken, zoveel mogelijk te ontmoedigen'. Het gaat dan bijvoorbeeld om de invloed van Schipholverkeer en het fenomeen van ‘door de nacht heen vliegen’ waardoor ’s avonds laat gestart en ’s ochtends vroeg geland wordt.



Gerelateerd