Categorieën

Service

Gemeente waarschuwt voor gevolgen ladingbrand

Gemeente waarschuwt voor gevolgen ladingbrand
Wonen

Gemeente waarschuwt voor gevolgen ladingbrand

  • Redactie
  • 09-09-2021
  • Wonen
Gemeente waarschuwt voor gevolgen ladingbrand
Laatste nieuws: De DCMR meldt dat rond half twee als 188 meldingen van stankoverlast als gevolg van de brand in het schip binnen waren gekomen. Zij kwamen uit Schiedam, Vlaardingen, Rotterdam, Lansingerland en ook Zuidplas en Waddinxveen.

Laatste nieuws: De veiligheidsregio noemt nu ook expliciet Schiedam als een van de steden waar de brand voor overlast zorgt.

SCHIEDAM - De gemeente Schiedam waarschuwt voor de gevolgen van de brand op een schip in de Botlek. Het blussen van de brand kan nog dagen duren, zo citeert de gemeente veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

De DCMR ontving - zo meldde het vanmorgen - al 84 stankklachten, het meerendeel uit Rozenburg, maar ook uit Maassluis. "Omdat de wind gaat draaien, is het mogelijk dat er ook stankoverlast zal zijn in Vlaardingen en omgeving", aldus de DCMR.

Het schip ligt aangemeerd bij een metaalrecyclingsbedrijf. Het vuur ontstond door broei van lithiumbatterijen tussen het schroot in het ruim. Bij de brand komt veel rook vrij. De Milieudienst Rijnmond DCMR ontving gisteren tientallen meldingen van stankoverlast, voornamelijk uit Rozenburg. In de avond nam de rook af, maar vannacht nam het weer toe. De veiligheidsdiensten besloten toen weer op te schalen.

De brandweer haalt nu met een kraan zogenaamde 'hotspots', hete plekken in het ruim, van het schip om die op de kant te blussen. Daarvoor moeten de luiken van het schip open. Zodra dat gebeurt, komt er zuurstof bij en laaien de vlammen op. De rook neemt dan ook weer toe, zo verhaalt de gemeente op de eigen website. "Zodra die rook te veel overlast geeft voor omwonenden, sluit de brandweer de luiken van het schip en wordt gewacht tot de rook afneemt. Dat proces begint daarna weer opnieuw en dat kost gewoon tijd, omdat je moet afwachten, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio."

Om het schroot sneller uit het schip te halen, zet de brandweer twee extra kranen in. "Eén vanaf de kade en één vanaf het water. Dat is een logistiek proces, want we moeten ook een plek regelen waar die kranen de hotspots neer kunnen leggen."

De brandweer adviseert omwonenden die last hebben van de rook om ramen en deuren te sluiten. Vier personen zijn gisteren ter plekke door de ambulance gecontroleerd, omdat zij rook hadden ingeademd. Zij hoefden niet naar het ziekenhuis.