Toekomstmuziek

03-11-2019 Wonen Han van der Horst

Reiger langs het fietspad naar Delft


COLUMN- De nieuwe metrolijn tussen Hoek van Holland en Nesselande zal maandag eindelijk in vol bedrijf zijn als de extra lijn voor de ochtend- en de avondspits erbij komt. Dat is – begrijp ik – met veel toekomstmuziek gevierd.

De bewoners van Schiedam boven de snelweg zijn blij gemaakt met de gedachte dat er ooit misschien een metrostation Kethel komt in de betonnen bak, die daarvoor al sinds mensenheugenis klaar ligt. Dat is dan een onderdeel van nieuwe lijnen tussen Dordrecht, Den Haag en Leiden. Iets zegt me dat we daar voor 2035 niet aan toe komen en misschien wel nooit, ook al zal er langs die lijnen nog zoveel woning- en kantorenbouw bij komen.

Maar je kunt altijd een beetje Star Trek doen natuurlijk, als je een feestje hebt.

Toch is het mij niet duidelijk waarom niemand het heeft over een kleinschaliger plan dat zich veel gemakkelijker laat realiseren. Breng de tramnetten van de RET en de HTM met elkaar in verbinding door Midden-Delfland. Dat gebied is toch helemaal verparkt. Er kan best wel een tramlijn bij, parallel aan het fietspad dat nu de verbinding vormt tussen Woudhoek en de zuidelijke wijken van Delft. Het is nog geen uur lopen van het eindpunt van de RET-lijn 21 naar dat van de HTM-lijn 1 naar Scheveningen in Delft. Een tram van pakweg het Marconiplein naar Scheveningen Noorderstrand zou voor tienduizenden mensen in Schiedam, Delft, Rijswijk en Den Haag een uitkomst zijn, omdat zo´n lijn niet alleen buitenwijken met binnensteden verbindt (Delft oude binnenstad, Rijswijk Herenstraat, Den Haag-Centrum), maar ook bedrijfsterreinen op korte afstand passeert zoals de Plaspoelpolder. Een paar kilometer tramrails erbij en je hebt een geweldige verbinding geschapen voor het woon-werk-verkeer. Elektrisch. Mijn liefje wat wil je nog meer.

Een metro naar Leiden in 2100. Dat. Hou het maar lekker in het onhaalbare.

Gerelateerd