Categorieën

Service

Natuurvereniging komt met alternatief idee voor spoorverdubbeling

Natuurvereniging komt met alternatief idee voor spoorverdubbeling
Nieuws

Natuurvereniging komt met alternatief idee voor spoorverdubbeling

  • Redactie
  • 11-04-2024
  • Nieuws
Natuurvereniging komt met alternatief idee voor spoorverdubbeling

Impressie van een ongelijkvloerse kruising in Midden-Delfland; beeld: KNNV


SCHIEDAM - Er zou een ‘bak’ met een vaart moeten komen op een verdiept aangelegd ‘verdubbeld’ spoor tussen Schiedam en Delft. Dat stelt natuurorganisatie KNNV Waterweg-Noord voor. 

De lokale afdeling van Koninklijke Nederlandse Natuur Vereniging bracht dit voorstel vorige week naar voren tijdens een informatieavond over de spoorverdubbeling in het Schiedamse stadhuis. Pro Rail legde daar aan ongeveer honderd geïnteresseerden voor wat de verschillende opties zijn om het spoor tussen de twee steden, nu nog een belangrijke en storende ‘bottle-neck’ op de Oude Lijn van Haarlem naar Dordrecht, geschikt te maken voor de ambitieuze plannen met extra treinen en extra passagiers die er zijn. 

Eigenlijk zijn er drie optie: extra rails op maaiveldhoogte, aanleg van een tunnel of een verdiepte aanleg van het spoor, te vergelijken met de snelweg A4, even verderop. Waarom op een dergelijke ‘bak’ niet een extra betonnen bak leggen met daarin een vaart, zo stelde KNNV-vertegenwoordiger Huub van ’t Hart tijdens de ontmoeting voor. Dat heeft als grote voordeel een groot gewicht, die de tunnelbak op zijn plaats houdt; bij de A4 werd dat bij de aanleg ook voorgesteld en dat blijkt nu geen overbodig idee te zijn geweest, want de weg ‘werkt’. Een ander voordeel is dat zo’n bak water op de weg het geluid dempt en dus voor minder hinder zorgt. Langs en over de vaart kunnen wandel- en fietspaden komen. “Een vierde plus is dat de spoorwegovergang bij de Kandelaarweg zonder aantasting van het daar aanwezige landschaps- en dorpsgezicht kan worden gerealiseerd doordat de Kandelaarweg gewoon over de bak heen kan lopen”, aldus de KNNV.

De Pro Railingenieurs stelden in reactie het voorstel ‘interessant’ te vinden.

De natuurvereniging oppert ook een belangrijke zorg rond de spoorverdubbeling. De ongelijkvloerse vrije kruising die in Midden-Delfland ingepland staat. “Dat is een ernstige aantasting van de open ruimte”, aldus KNNV Waterweg-Noord. Voor de vereniging is een dergelijk kunstwerk ‘volkomen onaanvaardbaar’. “De Landschapstafel BPL heeft dat ook al onderstreept. Uit een eerder overleg met de Pro Railingenieur bleek dat de vrije kruising ook bij Rotterdam Centraal kan worden gerealiseerd, alleen heeft dat minder de voorkeur van Pro Rail omdat hier minder vrije ruimte is.” De KNNV-afdeling blijft samen met buurafdelingen in Delfland en Rotterdam van mening dat ‘de vrije kruising in Midden-Delfland onhaalbaar is’.