Zo vergroot je als ondernemer je lokale zichtbaarheid
- Partnerbijdrage
- 31-10-2025
- Winkelen
SCHIEDAM - Wanneer je een eigen bedrijf hebt, is het van belang dat je zichtbaar bent. In Schiedam wil je niet zomaar aanwezig zijn, je wilt dat de hele stad je ziet en herkent. Zichtbaar voor inwoners, toeristen, forenzen, dagjesmensen en winkelend publiek, zodat iedereen die Schiedam bezoekt jouw bedrijf leert kennen. Natuurlijk kun je online veel doen, maar juist buitenreclame bewijst keer op keer zijn waarde. In een lokale omgeving heeft buitenreclame, en in het bijzonder lichtmastreclame, een enorme impact. Zeker in een stad als Schiedam, waar mensen dagelijks vaste routes rijden, kan dit hét verschil maken om meer klanten aan te trekken. In dit artikel lees je precies waarom buitenreclame werkt, juist als je meer lokale klanten in Schiedam wil trekken.
Altijd zichtbaar: dag en nacht
Het grote voordeel van buitenreclame is dat het continu aanwezig is. Een online advertentie kan iemand wegklikken of negeren, maar een reclame-uiting langs de weg blijft zichtbaar dag én nacht. Lichtmastreclames geplaatst op drukke doorgaande wegen in Schiedam, zoals ’s Gravelandseweg, Vlaardingerdijk, Churchillweg, bereiken dagelijks duizenden passanten, die de uiting telkens opnieuw tegenkomen. Die herhaling zorgt voor herkenning, en herkenning bouwt merkvoorkeur.
Lokaal gezien, lokaal vertrouwd
Het is logisch dat je als ondernemer lokaal zichtbaar wilt zijn. Consumenten kiezen namelijk eerder voor merken die ze vaker zien of waarvan ze weten dat anderen in hun omgeving er gebruik van maken. Uit onderzoek van EK Retail blijkt dat bijna de helft van de consumenten bewust de lokale ondernemer steunt. Met lichtmastverwijzing op drukke doorgaande wegen, worden passanten elke dag opnieuw herinnerd aan jouw lokale onderneming in Schiedam. Dat vergroot de kans op veel meer extra aanloop en herhaalbezoek.
Juist daarom is lichtmastreclame zo effectief: de uitingen staan vaak in de directe nabijheid van je winkel of bedrijf. Daarmee kun je ze slim inzetten als verwijzing naar jouw onderneming, voor het vergroten van je naamsbekendheid of als versterking van je reputatie en herkenning. Wanneer er veel concurrentie in de straat of buurt aanwezig is, helpt lichtmastreclame je bovendien om je sterker te onderscheiden. Ook kan het impulsbezoek stimuleren of een nieuwe zaak of vestiging onder de aandacht brengen. Zo ben je letterlijk zichtbaar waar je doelgroep zich dagelijks beweegt – dag in, dag uit.
Buitenreclame maakt je zichtbaar in de omgeving van jouw (potentiële) klanten – precies daar waar ze wonen, werken en reizen. Kijk daarom wat je kunt doen met buitenreclame in Schiedam.
Buitenshuis alerter dan online
Buitenreclame blijft een bewezen middel om lokaal zichtbaar te zijn. Het is betrouwbaar, altijd aanwezig en bereikt doelgroepen die je online niet vanzelfsprekend aanspreekt. Voor ondernemers in Schiedam biedt lichtmastreclame daarom een effectieve manier om meer klanten te trekken en top-of-mind te blijven bij iedereen die zich dagelijks door de stad beweegt.
Een interessant feit is dat we buitenshuis letterlijk ‘wakkerder’ zijn en alerter reageren op onze omgeving. Buiten worden we voortdurend blootgesteld aan beweging, geluiden, verkeer en andere prikkels. Ons brein scant die omgeving automatisch – veel sterker dan wanneer we ontspannen achter een scherm zitten. Dit maakt buitenreclame een krachtig medium: jouw merk wordt niet alleen gezien, maar ook beter onthouden.
Daarbij heeft buitenreclame een groot voordeel ten opzichte van traditionele media zoals televisie, radio, kranten of tijdschriften: die moeten actief worden aangezet of opengeslagen, terwijl buitenreclame continu aanwezig is voor iedereen die onderweg is.
En dat zijn er nogal wat. Nederlanders leggen samen jaarlijks 141,5 miljard kilometer af:
* 119,6 miljard kilometer met de auto (gemiddeld 11.960 km per auto per jaar). 1
* 15 miljard kilometer met de fiets (gemiddeld 880 km per persoon). 2
* 6,9 miljard kilometer te voet (gemiddeld 400 km per persoon per jaar). 3
Niet iedereen is altijd online actief, maar iedereen komt buiten. Daarmee bereikt buitenreclame ook doelgroepen die je via online campagnes minder goed aanspreekt, zoals ouderen, forenzen of inwoners die dagelijks dezelfde route nemen. Juist daarom is lichtmastreclame een waardevolle aanvulling op online marketing: offline zichtbaarheid versterkt de herkenning die mensen online hebben en andersom. Zo ontstaat een krachtige combinatie waarmee je merk en klandizie op meerdere fronten kan laten groeien.