Categorieën

Service

Vanaf 13 mei stemmen over betaald parkeren in zuid

Vanaf 13 mei stemmen over betaald parkeren in zuid
Wonen

Vanaf 13 mei stemmen over betaald parkeren in zuid

  • Redactie
  • 10-04-2023
  • Wonen
Vanaf 13 mei stemmen over betaald parkeren in zuid

Altijd zoeken naar een parkeerplek in de Gorzen


SCHIEDAM - De stemming over het al dan niet invoeren van betaald parkeren in Schiedam-Zuid begint op 13 mei. Tot 31 mei hebben de inwoners van de wijk dan de mogelijkheid hun mening te geven. 

De vraag die de Gorzenezen wordt voorgelegd is iets anders dan waarover afgelopen najaar in west werd gestemd. De mensen spreken zich in de ‘draagvlakmeting’ uit voor of tegen de invoering van betaald parkeren, maar krijgen daarnaast een tweede vraag voorgelegd: wilt u het betaald parkeren dan van negen uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds of van vijf uur ’s middags tot tien uur ’s avond. Dit dan op alle dagen van de week behalve de zondag. In west werd alleen de tweede optie in stemming gebracht, in dezelfde vraag als de mening over het betaald parkeren an sich.

Voor de stemming wordt opengesteld, wordt er de nodige ‘reclame’ voor gemaakt. Morgen is er een webinar voor mensen met vragen. Op donderdag 20 april kunnen zij en andere geïnteresseerden hun licht opsteken tijdens een inloopbijeenkomst, op 24 april staat de Schiedamse tuktuk in de wijk, met een team aan medewerkers die vragen kan beantwoorden. Dezelfde dag kunnen specifiek ondernemers op een bijeenkomst hun vragen kwijt.

De voorlichtingsronde en de stemming zijn iets later dan eerder gepland. Dat komt door het overlijden van Eric Stuyfzand, dragende kracht achter de organisatie van de stemmingen in zuid en west, begin dit jaar, zo vertelde Angelique Breukel namens de gemeente tijdens het laatste wijkoverleg.

De eerste week van juli wordt de uitslag van de meting bekendgemaakt. De stemming is geldig als de respons de dertig procent te boven gaat. Als van de stemmen de helft plus één voor is, zal het betaald parkeren worden ingevoerd. Ieder die mag stemmen ontvangt daartoe een brief van de gemeente. Dat zullen alle mensen zijn die ook bij gemeenteraadsverkiezingen mogen stemmen; daaronder ook Schiedammers met een buitenlandse nationaliteit.

Dat betaald parkeren houdt in dat auto’s in de wijk - die voor deze gelegenheid wordt gedefinieerd als het hele eiland De Gorzen plus de helft de Lange Nieuwstraat en Tuinlaan plus omliggende straatjes waar parkeren nu nog vrij is - alleen mogen worden neergezet met een parkeervergunning.

Tijdens het wijkoverleg sprak Albert Bons zich namens de bewonersvereniging opnieuw negatief uit over het systeem waarover wordt gestemd: “Bewoners zien betaald parkeren als melkkoe.” De vereniging kwam zelf vorig jaar met een alternatief. De verenigde wijkbewoners hadden liever gezien dat de mening zou worden gevraagd over het al dan niet belasten van de ‘eerste’ auto op een adres. De benodigde parkeervergunning voor iedere andere auto die op een adres staat ingeschreven zou dan sowieso ingevoerd en betaald moeten worden.

De autobezitters die samen op één adres wonen vrezen de vergunningplicht, zo bleek ook tijdens het wijkoverleg. Stellen met een of meer grote inwonende kinderen hebben soms drie, vier auto’s voor de deur staan, zeker als een van hen ook een bedrijfswagen in gebruik heeft. Breukel stelde dat er ‘waarschijnlijk geen wachtlijst komt voor de tweede auto’, in zuid. “De derde en vierde auto wordt een lastig verhaal.” Dit jaar kost een parkeervergunning in Schiedam 77 euro; die voor de tweede auto is duurder, te weten 192 euro..

Bewoners zien vooral uit naar het weren van busjes uit de wijk. Dat is te zeggen: met name de mensen zonder busje. Volgens Breukel is dat ook een belangrijk motief voor de invoering van parkeervergunningen: “Dat is de enige manier om busjes uit te wijk te weren.” Zolang er in zuid en elders vrij parkeren geldt, kunnen ook eigenaren van busjes die neerzetten - als hun voertuig niet de maximum maten te buiten gaat (te weten langer dan zes meter of hoger dan 2,4 meter- deze grotere voertuigen mogen in Schiedam ’s avonds en ’s nachts niet in de wijk worden geparkeerd). Schiedam werkt aan de realisatie van bewaakte parkeerplaatsen buiten de wijk, aldus Breukel. “We zijn bezig met de Van Cleefstraat. Daar zouden zo maar tachtig busjes kunnen staan.” Deze parkeerplaats zou bewaakt worden met camera’s en alleen toegankelijk zijn met een pasje. Ook het betaald neerzetten van bedrijfswagens op de Westfrankelandsedijk wordt onderzocht.

Angelique Breukel zei te verwachten dat - natuurlijk mits daarvoor wordt gekozen - de vergunningplicht voor het parkeren in de Gorzen ongeveer negen maanden na de stemming zal worden ingevoerd.