Fietssnelweg
- Han van der Horst
- 19-01-2025
- Nieuws

COLUMN - De bewoners van de Burgemeester Knappertlaan krijgen een fietssnelweg voor hun stoep. Tenminste als ze dat niet door een rechterlijke uitspraak weten te voorkomen. Ze hebben een zaak aangespannen omdat ze denken dat dit fenomeen voor veel verkeersongelukken zal zorgen.
De fietssnelweg is een betrekkelijke nieuwigheid. Het zijn interlokale verbindingen tussen bevolkingscentra waarop je met je stalen ros om het maar eens heel ouderwets te zeggen, behoorlijk door kunt karren. Een fietssnelweg is breed, zodat je trage medeweggebruikers gemakkelijk inhaalt. Nu wordt mijn betoog plotseling onderbroken door een herinnering. In mijn jeugd werd ons ingepeperd dat je niet met zijn drieën naast elkaar mocht fietsen. De derde kon dan een bekeuring krijgen, waarschuwden affiches en advertenties. Dit verbod geldt nog steeds omdat fietsers anders een te groot deel van hun weghelft innemen.
Om voor meer veiligheid te zorgen zijn destijds de fietspaden ingevoerd, direct langs de stoepranden van brede en drukke wegen. Ze waren en zijn smal. Aanvankelijk kende men ze slechts voor eenrichtingverkeer. Sinds een aantal jaren mag je de meeste in beide richtingen berijden. Dat kan bij overstekende voetgangers tot verwarring leiden als die paden nog steeds langs de stoeprand lopen. Je verwacht dan alleen fietsen uit de richting van het snelverkeer.
Met snelfietspaden wordt dit nog veel erger. Ze zijn breed - op de BK-laan worden ze drie meter. Omdat de fietsers denken dat ze zich op een doorgaande weg bevinden, zetten ze er stevig de sokken in, geholpen door de elektromotor die ervoor zorgt dat ook de senior zich een wielrenner kan wanen.
Dat is allemaal nog tot daaraantoe als je ongestoord door kunt kachelen maar dat is met het nieuwe snelfietspad door Schiedam niet het geval. Dat komt uit het Westland en bereikt via de Vlaardingerdijk onze stad. Het is de bedoeling dat het daarna verder gaat naar Rotterdam over de BK-Laan, de Nieuwe Haven, de Oranjestraat, de Gerrit Verboonstraat, de Koemarkt en de Rotterdamsedijk.
Het fietspad komt op die manier een aantal drukke kruispunten tegen. Van stevig doorfietsen kan geen sprake zijn. Wie dat wel doet, loopt grote kans met overstekers in botsing te komen.
Daarom hebben de bewoners van de BK-laan groot gelijk met hun bezwaar. Ze wijzen erop dat er al een alternatief bestaat: de fietsroute om de zuid over de Westfrankelandsedijk, de Havendijk, de Maasdijk en zo verder Nieuw-Mathenesse in. Voor (elektrische fietsers) is het maar een klein eindje om en het tijdverlies winnen ze terug omdat ze nauwelijks kruisingen tegenkomen en dus zelden hun snelheid hoeven te matigen.
Het scheelt ook nog eens een hoop geld want de meeste infrastructuur ligt er al. Een belangrijke overweging voor een gemeente die met ingang van volgend jaar zwaar moet bezuinigen.
Een opmerking tot slot: elektrische fietsen zijn zo gevaarlijk omdat ze geen geluid maken. Je hoort ze niet aankomen. Fatbikes maken wel geluid. Daarom verdienen ze hun slechte reputatie niet.