Categorieën

Service

Hierom zijn de Bomenridders tegen plannen voor FFL-buurt

Hierom zijn de Bomenridders tegen plannen voor FFL-buurt
Wonen

Hierom zijn de Bomenridders tegen plannen voor FFL-buurt

  • INGEZONDEN
  • 02-10-2024
  • Wonen
Hierom zijn de Bomenridders tegen plannen voor FFL-buurt

INGEZONDEN - Vanavond legden de Bomenridders als insprekers in de commisievergadering uit waarom ze de plannen voor de herinrichting van de buurt tussen de BK-laan en de Vlaardingerdijk (en de Aleidastraat en Nieuwe Haven) slecht vinden. Die plannen voor onder meer de aanleg van nieuwe riolering kosten volgens de voorliggende plannen negentig bomen de kop. 

"Deze bijdrage van de Schiedamse Bomenridders spitst zich toe op de Liduinastraat waar relatief veel gezonde bomen staan met een leeftijd van twintig tot dertig jaar. Tegelijkertijd is er behoefte aan verbetering van de waterbeheersing.  

Het zuinig zijn op bestaande volwassen bomen is een kostenefficiënte methode om de gevolgen van klimaatverandering te bestrijden. Ook kunnen bomen veel water in hun bodem bufferen.

Optimaal gebruik van de vele voordelen vraagt om een integrale aanpak en zich bewust zijn dat de klimaatregulerende functies van de volwassen bomen in de Liduinastraat sterk gaan toenemen. Kappen we deze bomen dan duurt het weer dertig jaar voor de nieuwe bomen optimaal presteren; dan komt de volgende herinrichting er weer aan.

Bij iedere herinrichting is er wel een aanleiding om de bestaande bomen te vervangen, vaak is dat graafwerk voor riolering.  

We hebben de afgelopen maand diverse besprekingen met het projectteam gevoerd en daaruit bleek:
- Er zijn geen documenten op tafel gekomen die getuigen van een integrale beoordeling gebaseerd op het nut van bomen voor het leefklimaat in de straat ten opzichte van de noodzaak van een extra rioleringsbuis.
- In het advies bij de aanvraag kapvergunning stelt men zonder nadere motivering vast dat er genoeg reden is om in te stemmen met het kappen en dat elke boom vervangbaar is.
- De vergroening die in de stukken genoemd wordt als basis van het project in de huidige plannen niet haalbaar en het groene uiterlijk van de straat zal grotendeels verdwijnen. Ook de verhoogde vakken met wintergroene struiken die het zicht op de geparkeerde auto’s wegnemen, gaan weg. De vergroening moet komen van beplante boomvakken. De laatste jaren isgebleken dat het heel moeilijk is om daar groen te realiseren. 

Als we dit plan niet aanpassen, zal het tot een langdurige verslechtering van het leefklimaat in de straat leiden.  

In een recent overleg met de ambtelijke top en de wethouder is afgesproken dat het projectteam alsnog de mogelijkheden onderzoekt om dit te voorkomen. Daar zijn we blij mee. 

Onze insteek voor de FFL-buurt is:
- Zoveel mogelijk bomen behouden door de breedte van de werksleuf te beperken. Dat doen onze buren in Rotterdam ook, zie onderstaande foto's. Waar het echt onmogelijk is ze te behouden plant daar evenveel grotere bomen terug.


Werken vlakbij bomen met behulp van een bekisting in Rotterdam. Op de tweede foto is te zien dat er heel veel ondergrondse infrastructuur op deze locatie ligt.  In Rotterdam worden twee nieuwe leidingen van 500 mm tegelijk aangelegd. In de St. Liduinastraat gaat het om één leiding die in een deel van de straat op grotere diepte moet worden gelegd.

- Behoud van de plantvakken met hoog wintergroen plantsoen, zie de volgende foto. Deze hebben bewezen tegen een stootje te kunnen.


Twee plantvakken met wintergroene struiken schermen in de Van Smaleveltstraat ook het zicht op de geparkeerde auto’s af. Tijdens de herinrichting (2021) en de aanleg van een extra rioleringsbuis zijn deze bestaande plantvakken en de bomen gehandhaafd. De bakken zijn toen met nieuwe stenen bekleed.

- Aanbrengen van boomvakbeplanting die echt resulteert in vergroening. Leer daarbij van de slechte voorbeelden van de afgelopen jaren in andere Schiedamse projecten, zie deze foto.

Van Smaleveltstraat, Schiedam. Een boomvak wat uitgebreid en beplant zou worden is niet geslaagd. Door gebrekkige uitvoering is het niet gelukt de beplanting aan de groei te krijgen. De nieuw gelegde riolering ligt vlak bij de boom, te zien aan de stalen inspectieput.

In vele plaatsen heeft de gemeente een regulier overleg met de organisaties die opkomen voor het boom- en groenbelang. Vaak kunnen zij in een vroeg stadium nuttige kennis inbrengen, de Schiedamse Bomenridders hebben deze kennis ook. Het college van B&W heeft echter enkele jaren geleden besloten dat participatie niet om het inbrengen van kennis gaat, maar dat iedere Schiedammer dezelfde rechten heeft op informatie. De Bomenridders mogen dus niet meer vooraf adviseren tot dat de kapvergunning is verleend. Onze inbreng kan dus alleen via een bezwaarprocedure.

Een projectleider beroept zich nu op zijn of haar opdracht; uitstel kost geld.

Dat klopt, in de huidige situatie verspillen zowel de ambtenaren als de Bomenridders veel uren om alsnog tot aanpassing van een plan te komen. De bezwarencommissie is eraan te pas gekomen; de juristen van de gemeente en de projectleiders besteden hun tijd nu aan verdediging in plaats van aan creativiteit.

Dit kan echt beter en veel efficiënter. We merken wel dat de huidige wethouder Buitenruimte voor een goede samenwerking is en ook voor het gebruikmaken van onze expertise. We hopen dat dit de nieuwe lijn wordt. 

Onze insteek voor de toekomst is:
- Benut de kennis en ervaring van de Schiedamse Bomenridders. Wij vragen de gemeenteraad om het college daartoe te verzoeken.
- Laat samenwerking het uitgangspunt zijn in plaats van het moeten werken op basis van een bezwaar tegen een reeds verleende kapvergunning. Wij vragen de gemeenteraad om het college daartoe te verzoeken.
- Wees zuinig op de bestaande bomen om de effecten van klimaatverandering te bestrijden. Nieuwe bomen doen er te lang over om deze functie te vervullen. Er zijn bijna tweeduizend bomen niet herplant in de laatste tien jaar, omdat er binnen het project of elders in Schiedam geen plaats is.

Zie ook dit eerdere artikel.