Categorie├źn

Service

Buurt loopt uit en ziet wel wat in plannen spoortunnel

Buurt loopt uit en ziet wel wat in plannen spoortunnel
Wonen

Buurt loopt uit en ziet wel wat in plannen spoortunnel

  • Redactie
  • 01-02-2023
  • Wonen
Buurt loopt uit en ziet wel wat in plannen spoortunnel

SCHIEDAM - De opkomst was meer dan flink. Op de informatiebijeenkomst in De Werf, over de spoorwegovergang in Kethel, kwamen vanmiddag tientallen mensen af.

Die was bedoeld om een soort 'tussenstand' door te geven van de planvorming om de overgang, tussen Kerkweg en Kandelaarsweg, te schrappen en te vervangen door een tunnel.

De omwonenden van de Kerkbuurt toonden zich geïnteresseerd zoals je dat van Kethellappers mag verwachten. Velen konden zich wel vinden in de plannen, maar een enkeling zag persoonlijk toch meer nadelen dan voordelen.

Waarom wil met name Pro Rail graag van de overgang af? Veiligheid is een belangrijk issue. Omwonenden herinnerden zich twee ongelukken op de overweg de afgelopen jaren. Vaker gaat het er mis door mensen die het leven moe zijn en zich voor de trein werpen - 'dat gebeurt toch wel zo'n beetje een keer per jaar'. Iemand had een oud-machinist gesproken die in zijn werkzame leven zeven keer iemand voor zijn trein had gekregen, waarvan drie keer in Kethel.

Een ander argument is dat het spoorverkeer op de lijn Schiedam-Delft de komende jaren drukker zal worden, zodat de spoorbomen nog vaker gesloten zullen zijn - en de kans op onveilig gedrag bij vaker openende en sluitende bomen groter is.

De plannenmakers - Pro Rail, de gemeenten Schiedam en Rotterdam en de metropoolregio - zetten een flink aantal mogelijke scenario's op een rijtje. Dat ruime scala werd verengd tot vier meest waarschijnlijke opties, en die werden doorgerekend en doorgedacht en dat mondde uit in de keus voor het zogenaamde scenario E als voorkeursvariant. Die bestaat uit een tunnel onder het spoor door, tussen de bestaande spoorovergang en de Poldervaart. Verkeer vanuit de Kandelaar buigt dan pal voor de bestaande overgang af naar links, waar nu het Joppepad, een fietspad loopt. Niet ver voor de spoorbrug over de Poldervaart is het dan naar rechts, onder het spoor door, om uit te komen in het weiland, halverwege de Joppelaan, niet heel ver achter De Werf. De weg takt dan aan op de Joppelaan en dan zo via de Kerkweg naar Sveaparken en de Slimme Watering.

Die variant is onder meer zo aantrekkelijk omdat daar, dicht bij de spoorbrug, minder diep hoeft te worden gegraven; het spoor ligt er gewoon hoger. "En je graaft hier zo ongeveer in water", zei een van de medewerkers van de gemeente die de plannen uit de doeken deden en vragen beantwoordden.

Vragen kwamen er onder meer over dat laatste stukje van het voorzien tracé. In plaats van verkeer over de Joppelaan te sturen, zou het wellicht ook rechtdoor kunnen, direct naar de Kerkweg. Dat zou de bewoner van het hoekpand Kerkweg/Joppelaan zeer gerieven. Zijn buurtgenoot aan de Joppelaan, op de hoek met de Poldervaart is eigenaar van de paarden die nu nog in het weiland staan waar de nieuwe verbinding komt; hij zal zich ook moeten aanpassen, en zo waren er meer mensen die niet per se blij werden van de plannen.

Maar de meeste omwonenden herinnerden zich nog hoe zij al een jaar of wat geleden gevraagd waren mee te denken en hoe zij in een sessie in vier verschillende groepen met 'buren' eigenlijk zo'n beetje tot hetzelfde voorstel kwamen als wat variant E nu behelst. Het scheelt vooral drukte voor de deur aan de Kerkweg, op het stuk naar de overgang toe die dan geen overgang meer is, maar nog slechts naar de Groeneweg leidt. Veel sluipverkeer dat de drukte op de A4 en A13 wil vermijden komt nu nog langs, 'zeker omdat de pollers in de weg verderop al een tijd kapot zijn'. En dat zijn niet per se de meest 'gezellige' chauffeurs. Op spitstijden staat het verkeer op de Kerkweg gewoon vast.

De vraag is bij velen nog wel of er onder de huidige overgang nu nog wel of niet een voetgangers- annex fietserstunnel moet komen. Die zal waarschijnlijk een 'luie' vorm krijgen, want veel ruimte is er niet. Van omwonenden hoeft het niet zo, dat recreatieve fietsverkeer. Gaat ook loeihard tegenwoordig.

De ambtenaren oogsten vandaag de repliek van de betrokkenen en 'nemen die mee'. Wordt vervolgd.