Categorieën

Service

Nieuwe eigenaar wil onderdelen Van de Water doorverkopen

Nieuwe eigenaar wil onderdelen Van de Water doorverkopen
Nieuws

Nieuwe eigenaar wil onderdelen Van de Water doorverkopen

  • Ted Konings
  • 25-07-2023
  • Nieuws
Nieuwe eigenaar wil onderdelen Van de Water doorverkopen

Draaiende pers bij Helios


SCHIEDAM - Er is nog hoop voor de werknemers van drukkerij Van de Water, die sinds een maand op straat staan nadat hun werkgever failliet ging. Niet alleen voor de medewerkers die door nieuwe eigenaar Helios Kalenders zijn uitgenodigd om te solliciteren, maar ook voor het andere personeel dat werkte in de Calandstraat.

Helios kocht onderdelen uit de boedel en gaat op zoek naar nieuwe eigenaren voor activiteiten van de Schiedamse drukkerij die niet bij de drukker uit Eibergen passen. Dan gaat het om bedrijfsonderdelen van Van de Water als de klassieke drukwerkactiviteiten en de Presentatiegigant en Formulierengigant. Er hebben zich daarvoor al diverse gegadigden gemeld.

Dit zegt Wouter Ruthers, teamleider Verkoop bij Helios Kalenders. Dat bedrijf is, niet geheel verrassend, gespecialiseerd in kalenders (met bijvoorbeeld supermarkt Jumbo als grote klant) en is dus vooral geïnteresseerd in die activiteiten van Van de Water.

Helios heeft ‘twee, drie’ medewerkers van Van de Water aangeboden om te solliciteren. Wordt een bedrijf overgenomen, dan horen de medewerkers daar bij. Maar na een faillissement werkt dat anders en heeft een nieuwe eigenaar geen verplichtingen jegens de werknemers. Maar het studio- en verkooppersoneel van Van de Water heeft Helios er graag bij, aldus Ruthers. Ook al is de Achterhoek, waar het bedrijf is gevestigd, niet naast de deur. “Zij kunnen hun werk voor hun klanten voorzetten op afstand van de Achterhoek, met bijvoorbeeld een keer in de week naar het kantoor komen.”

Andere medewerkers van Van de Water, dat ongeveer achttien mensen op de loonlijst had, zijn ook uitgenodigd om bij Helios Kalenders te komen werken, zegt Ruthers. Maar gezien de afstand  ligt het niet voor de hand dat mensen die stap maken; zij zouden wel dagelijks in Eibergen moeten zijn. “Dat is jammer”, aldus de teamleider. “Ik zag dat het bij Van de Water een hechte club mensen was. Bij het afscheid zei een van hen tegen me: ‘zorg goed voor mijn klanten’. Om je een idee te geven van de werkhouding van de mensen.”

Waarom het dan toch mis ging bij Van de Water? Dat is voor de nieuwe eigenaar natuurlijk gissen, maar duidelijk is ten eerste dat de drukkerijwereld het moeilijk heeft, in zijn algemeenheid, met veel drukkers die verdwijnen. In het geval van Van de Water kwamen daar volgens Ruthers ook de specifieke aspecten an het drukken van kalenders bij, die het bedrijf de kop kostten. “Kalenders maken is seizoenswerk.” Pas vanaf september wordt er volop gedrukt. “Ook bij ons werken de mensen in dienst in het voorjaar minder en in het najaar meer uren. Ons seizoen loopt van 1 september tot de dinsdag in week 50”, zeg ik altijd maar. 

Dat betekent volgens Ruthers dat zijn bedrijf en ook Van de Water veel voor moesten financieren. "Wijzelf bijvoorbeeld hebben tot nu toe dit jaar twaalf factuurtjes verstuurd of zo", geeft de teamleider de onbalans in de werkstroom aan. Samen met de moeilijkheden met Corona vroeg dat financieel te veel van de Schiedamse drukker. Dat betekende na zestig jaar activiteit, de ondergang van het bedrijf. Ruthers weet hoe het werkt: Helios, toen nog Heinen, doorliep een vergelijkbaar proces en kwam in problemen. Daarna werd het overgenomen door Neumann & Wolff, een drukkerij uit het Duitse Kiel, ook gespecialiseerd in het drukken van kalenders.

In Nederland zijn ‘zes, zeven bedrijven’ die zich toeleggen op het maken van kalenders, aldus Ruthers. “Je hebt volume nodig.” Dat maakt dat de activiteiten van Van de Water voor Helios wel een aanwinst zijn. De vaste (financierings)kosten kunnen over meer omzet, meer kalenders worden verdeeld. Ruthers schat dat het kalenderpakket van Van de Water twintig, 25 procent van dat van Helios is en nu dus een dito uitbreiding betekent.

Voor de niet-kalender werkzaamheden is Helios, dat het volledige klantenbestand en de naam van Van de Water - de naam Kalendergigant zal ook gehandhaafd blijven - over heeft genomen, nu op zoek naar andere partijen om door te verkopen. Daar ziet Ruthers wel kansen. “Er was bijvoorbeeld een partij die samen met ons de overname wilde doen. Daar zijn we niet uitgekomen.” Maar de interesse van dat bedrijf voor onderdelen van het Schiedamse bedrijf blijft. “En er zijn anderen.” 

Dat zou goed nieuws betekenen voor de medewerkers van Van de Water, die op zoek zijn naar een nieuwe baan. “Sommigen zijn al elders aan het solliciteren.” Het pand in de Calandstraat en de productiemiddelen zijn door Helios niet overgenomen, dus hoe dan ook verandert er voor het Van de Water-personeel het nodige; zij zullen hun loonstrook van een ander bedrijf krijgen, op een andere plek gaan werken en andere collega’s krijgen. Het ‘hechte team’ van Van de Water valt in ieder geval uit elkaar.