Verlengde A16 naar A13 nu helemaal open voor verkeer
- Redactie
- 27-10-2025
- Nieuws
Foto: Rijkswaterstaat/Sjaak Boot
SCHIEDAM - Vanochtend vroeg is ook de nieuwe snelweg A16 Rotterdam richting Delft en Den Haag opengegaan. Op 6 oktober werd de rijrichting naar Dordrecht/Breda al opengesteld.
Na ruim zes jaar bouwen kan het wegverkeer de nieuwe verbinding aan de noordrand van Rotterdam nu in beide richtingen gebruiken. De elf kilometer lange weg tussen grof het vliegveld en Terbregge is volgens Rijkswaterstaat ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel.
De A16 Rotterdam is in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.
De nieuwe verbinding draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer in de regio Rotterdam. De verwachting is dat de fileproblemen op de A13 bij Overschie en de A20 tussen het Kleinpolderplein en Terbregseplein aanzienlijk verminderen. Het verkeer zal wel moeten wennen aan de nieuwe situatie. Rijkswaterstaat denkt dat het verkeer zich anders gaat verdelen over de wegen en er daardoor op toegangswegen meer drukte kan ontstaan.
In de eerste werkweek na openstelling van de snelweg in de rijrichting Dordrecht en Breda (6 - 11 oktober) bleek er op de A13 ter hoogte van Overschie tussen de veertig en vijftig procent minder verkeer te rijden dan een maand eerder. De verkeersdrukte is gedaald van 63.500 naar 34.000 motorvoertuigen per etmaal. Op de A20 ter hoogte van Rotterdam Crooswijk rijdt vijftien tot twintig procent minder verkeer, aldus Rijkswaterstaat. "De verkeerdrukte is hier gedaald van 76.000 naar 60.000 motorvoertuigen per etmaal."
Omdat het verkeer zich anders gaat verdelen over de wegen, kan volgens de verwachting de verkeersdrukte op de toegangswegen richting de aansluitingen met de A16 Rotterdam toenemen. Zo reed er op de A13 tussen Delft-Zuid en de aansluiting met de nieuwe A16 Rotterdam in de eerste week na openstelling negen procent meer verkeer. "De intensiteit is daar ten opzichte van de maand september gestegen van 62.500 naar 68.000 motorvoertuigen per etmaal. Over verkeerseffecten op lokale wegen is het nu nog te vroeg om iets te zeggen."
"Het beeld dat we in de eerste werkweek na opening van de rijrichting Dordrecht/Breda hebben gezien is geen definitief beeld. Het vertrouwd raken met een nieuwe weg en inslijten van een nieuwe routekeuze bij weggebruikers neemt normaal gesproken ongeveer één jaar in beslag."
De nieuwe weg tussen A13 en A16 kan ook gevolgen hebben voor de verkeersdrukte op de A4, bijvoorbeeld omdat meer auto's naar Dordrecht vanuit Den Haag de nieuwe verbinding gaan benutten.