Wat waren de uitslagen vannacht - gaat Iran door?
- Silvia Borsboom
- 28-06-2026
- Sport
COLUMN - Weet je wat gek is? Ik ben aan het supporteren voor Iran. Bij de voetbal dan.
Het was van de week echt sneu, die afgekeurde goal, gemaakt in de 92ste minuut van de wedstrijden tegen Egypte. Waarom snap ik nog steeds niet, want een teen buitenspel toen hij de bal niet kreeg, en toen de bal later wel voor zijn voeten kwam werd hem dat nog aangerekend.
Een paar minuten later volgde er nog een kopbal op de lat.
Van Iran. Het team dat in de VS tegen alle tegenstroom in moet werken, nota bene buiten de Verenigde Staten moet overnachten, dat begeleiders geen visum zag krijgen.
En een team dat strijd voor de landseer. Dat moeite heeft om zich neer te zetten als een vertegenwoordiging van het land, van de staat, of van de negentig miljoen Iraniërs of zo. Ze zijn natuurlijk vooral voor zichzelf aan het ballen, vind ik.
In Iran is dat van belang, waar je loyaliteit ligt. Tenslotte is er een bewind aan de macht dat de eigen bevolking met duizenden tegelijk heeft vermoord. En dan voetballen in het land waarvan de leiding en de militairen hebben bedacht dat het een goed idee is jouw land maar te bombarderen. Ga er maar aanstaan.
Daarom - en omdat ze mooie koppen hebben, denk ik nu, verbaasd over mijn eigen loyaliteit - realiseerde ik me ineens dat ik het Iran erg gun. Het gaat natuurlijk nergens over, maar als voetbal nou eenmaal de belangrijkste bijzaak is van de wereld, laat dan Iran maar winnen. Herkent u dat?
Ik moet nog eens de samenvatting van de wedstrijden afgelopen nacht terugkijken. Want Iran is met drie gelijke spelen afhankelijk van andere landen of het door kan of niet. Van de twaalf nummers drie mogen er acht door, en dat gaat op doelsaldo. Nog niks zeggen, ik pak dalijk de afstandbediening…