Categorieën

Service

Docent Nederlands promoveert op microkolonie op schepen op de oost

Docent Nederlands promoveert op microkolonie op schepen op de oost
Onderwijs

Docent Nederlands promoveert op microkolonie op schepen op de oost

  • Redactie
  • 19-02-2020
  • Onderwijs
Docent Nederlands promoveert op microkolonie op schepen op de oost

(Vlnr.) Marc van 't Veer (paranimf en zoon), dr. Coen van 't Veer (gepromoveerde en vader), Peter van 't Veer (paranimf en zoon); foto: Louise Melchers


SCHIEDAM - Schiedam is een promovendus rijker; Coen van ’t Veer promoveerde gisteren aan de universiteit Leiden.

De docent Nederlands op scholengemeenschap Spieringshoek verdedigde zijn proefschrift 'De kolonie op drift'.

De afgelopen jaren onderzocht Van 't Veer de romans en korte verhalen die zijn geschreven aan boord van de postschepen die tussen 1850-1940 Nederland en Nederlands-Indië met elkaar verbonden. Zij vormden een microkolonie, een gecomprimeerde versie van de koloniale samenleving, zo constateerde Van 't Veer.

Tijdens de zeereis zaten witte nieuwkomers, ervaren reizigers en het inheemse (scheeps)personeel gedurende meerdere weken onder wisselende weersomstandigheden op een beperkte oppervlakte met elkaar opgescheept, letterlijk. Geen wonder dat er veel geschreven is over het leven aan boord, verhalen vol extreme emoties, harde botsingen en bijzondere lotsverbindingen. Aan de hand van een analyse van 43 reisverhalen laat Van ’t Veer zien hoe in de contactzone van het schip de koloniale identiteit wordt gerepresenteerd en geconstrueerd. De idealen die hierbij een rol spelen, bewegen mee op de golven van het koloniale politieke getij. De koloniale mechanismen laten op subtiele manier nog steeds hun sporen na in onze postkoloniale samenleving, aldus de promovendus.

Zijn werk werd mogelijk via een promotiebeurs. Spieringshoek stelt het belangrijk te vinden academisch geschoolde docenten in dienst te hebben, om de verbinding tussen middelbaar onderwijs en hoger onderwijs te kunnen leggen. "Vandaar dat medewerkers de kans krijgen zich te blijven scholen en ontwikkelen en dat de school altijd meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek", aldus een persbericht van de Havo-VWO-school in Nieuwland.

Bij de promotie op het Rapenburg in Leiden was ook de 6 vwo-klas van Van 't Veer en een flinke afvaardiging van zijn collega's aanwezig.

Han van der Horst schreef een recensie over het proefschrift, zie hier.