Categorieën

Service

Als we allemaal ons werk zo deden...

Als we allemaal ons werk zo deden...
Nieuws

Als we allemaal ons werk zo deden...

  • Silvia Borsboom
  • 17-09-2021
  • Nieuws
Als we allemaal ons werk zo deden...

COLUMN - Kent u het verhaal van die grote stad met vijf metrolijnen, die ook de mensen uit de omringende steden hielpen om snel op hun plaats van bestemming te zijn? Het waren er maar vier...

Als we allemaal ons werk zo deden, kwam er niet veel van de wereld terecht. Dacht u dat ook toen u las dat de RET er een metrolijn ‘uithaalt’, omdat de metrostellen ontbreken om de verbinding te onderhouden?

En waarom is dat? Omdat er een ‘onderhouds- en reparatieachterstand’ is! Kan je het je voorstellen: anderhalf jaar maakte Corona dat amper nog iemand in bus, tram of metro stapte…Metro’s stonden waarschijnlijk stil in de remise. En nu het in de maatschappij weer een beetje terug naar normaal gaat, en we met zijn allen weer wat vaker onderweg gaan in het openbaar vervoer, nu staan de metrostellen op de brug om aan gesleuteld te worden. Snapt u het?

Ondertussen staan ook de politiek op zijn achterste poten, naar ik begrijp - alhoewel ik hier in Schiedam nog weinig hoor van verontwaardiging, maar we zijn misschien iets minder afhankelijk van de metro dan de mensen in Vlaardingen of Rotterdam. Die is boos, omdat er nu ineens aan de toestellen gewerkt moet worden, maar ook omdat we met zijn allen van de week voor voldongen feiten werd gezet. Zelfs de bestuurders waren door de RET niet geïnformeerd dat het vervoersbedrijf even niet kon doen waartoe zij op aard zijn: vervoeren. Beetje scherp gezegd misschien, maar daar komt het wel op neer.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je zoiets kan vergeten: je klanten te vertellen dat je even niet kunt leveren wat je hebt afgesproken. Is het water de RET zo tot de lippen gestegen en is er sprake van pure improvisatie? Of heeft het bedrijf echt zo weinig feeling met zijn klanten, te weten ieder in het Rijnmondgebied, u en ik?