Extra waarschuwingen in 'horrorbocht'
- Redactie/Flashphoto
- 14-02-2024
- Nieuws
SCHIEDAM - Automobilisten die op de A20 de inmiddels beruchte bocht richting de Beneluxtunnel en de A4 nemen, worden binnenkort extra gewaarschuwd hun snelheid te temperen.
Het traject, inmiddels ook bekend als de 'horrorbocht', blijft de gemoederen bezighouden. Recent deed zich een reeks ongevallen voor in de bocht, op de grens van Schiedam en Vlaardingen. Bestuurders hebben herhaaldelijk gemeld dat hun voertuig onbestuurbaar werd terwijl zij de kromming in de weg namen. Dat leidde tot een aantal eenzijdige ongevallen met gewonden tot gevolg. Ook gisteren was het twee keer raak.
Volgens onderzoeksresultaten van Flashphoto NL hebben zich in de periode van 1 januari tot en met 14 februari minstens negentien ongevallen voorgedaan, waarbij een bergingsbedrijf ter plaatse is gekomen om voertuigen te bergen. Zie de tabel onder dit artikel. Deze cijfers zouden slechts het topje van de ijsberg kunnen zijn, gezien berichten dat enkele betrokkenen na een eenzijdig ongeval zijn doorgereden zonder de komst van hulpdiensten af te wachten. Het aantal genoemde ongevallen heeft betrekking op het traject A20 24.0 li u t/m A20 23.0 li u. Bij het verzamelen van de cijfers is gebruik gemaakt van openbare bronnen. Er is specifiek gekeken naar ongevallen, pechgevallen zijn uitgesloten.
Uit de resultaten is gebleken dat op specifieke dagen meerdere ongevallen zijn geregistreerd. Het heeft er alle schijn van dat de weersomstandigheden een rol spelen. Alhoewel het weerbeeld niet van alle genoemde data is onderzocht, is van meerdere ongevallen vast komen te staan dat er sprake was van een nat wegdek.
Rijkswaterstaat (RWS), de overheidsinstantie belast met het beheer van de snelwegen, voert met enige regelmaat stroefheidsmetingen uit op de snelwegen. Deze metingen zijn ontworpen om gladde weggedeelten te identificeren, vooral als ze nat zijn. Ze worden met name uitgevoerd op plaatsen waar extra waakzaamheid geboden is, zoals bochten.
Rijkswaterstaat heeft desgevraagd aan Flashphoto NL laten weten dat het bewuste traject de aandacht heeft en dat recentelijk een stroefheidsmeting heeft plaatsgevonden. De meest recente meting van 24 januari liet geen afwijkende meetresultaten zien. “Beide rijstroken zijn gemeten en voldoen aan de normen die RWS hanteert”, aldus de woordvoerder.
In een schriftelijke reactie laat RWS verder weten dat er extra borden geplaatst gaan worden aan de linkerzijde van de bocht om weggebruikers extra te attenderen. Aan de rechterzijde van het weggedeelte waren de borden al aanwezig. De extra borden met een snelheidsadvies worden naar verwachting morgen geplaatst.