Metropoolregio: financieel vangnet nodig voor ov-bedrijven
- Redactie
- 09-06-2022
- Nieuws

ROTTERDAM - De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vreest voor afkalvend openbaar vervoer en roept daarom het kabinet op te zorgen voor een financieel vangnet voor de ov-bedrijven.
"Twintig, dertig procent minder openbaar vervoer in 2023 is een reëel gevaar", aldus de MRDH in een bericht. De wethouders Mobiliteit van de MRDH, waaronder de Schiedamse wethouder Marcel Houtkamp, roepen de staatssecretaris en Tweede Kamer 'met klem' op het niet zo ver te laten komen.
"Het kabinet denkt dat de reizigersaantallen in 2023 weer op het niveau zijn van vóór de Coronacrisis", zo schrijven zij. "Vervoerders en vervoersautoriteiten in heel Nederland, waaronder de MRDH, zijn daar allerminst van overtuigd. Momenteel reist nog zo’n twintig procent minder mensen met het openbaar vervoer dan in 2019." De rijksoverheid zou de ov-bedrijven daarom uit de rode cijfers moeten houden met een vangnet voor twee jaar.
"Zonder dit vangnet moeten de reizigers zich voorbereiden op lagere frequenties en opgeheven ov-verbindingen en dus minder mogelijkheden om naar werk, school of andere voorzieningen te reizen."
De MRDH zet haar claim tegen de achtergrond van een uitdijende bevolking. Met vierhonderdduizend extra inwoners en 170.000 nieuwe huizen, is duurzame mobliteit nodig. "In de metropoolregio vinden de komende jaren bovendien grootschalige werkzaamheden aan het wegennet plaats, die het belang van het ov verder onderstrepen. De bijdrage van het ov aan de maatschappelijke opgaven in de metropoolregio is zo essentieel dat het openbaar vervoer van vandaag en de toekomst zeker moet worden gesteld."
In de komende weken wordt hierover verder gesproken tussen Rijk en de vervoersautoriteiten. "Cruciale gesprekken", aldus de MRDH.