Categorie├źn

Service

Omdenken levert Delta Hotel geen windeieren op

Omdenken levert Delta Hotel geen windeieren op
Nieuws

Omdenken levert Delta Hotel geen windeieren op

  • Redactie/Vlaardingen24
  • 05-11-2022
  • Nieuws
Omdenken levert Delta Hotel geen windeieren op

SCHIEDAM - Een sterk staaltje 'omdenken' presenteerde Dirk Overbeeke, directeur van het Delta Hotel in Vlaardingen, deze week. En het legde hem geen windeieren.

Het hotel is op zoek naar een medewerker, specifieker: een ontbijtmedewerker. Iemand die de verse broodjes kan bakken, of de ommelet, en deze ook kan serveren. En natuurlijk koffie schenken, lege vaat wegwerken, afwassen. Maar vind zo iemand maar eens, met het huidige personeelsgebrek waar veel bedrijven mee kampen.

Overbeeke besloot open kaart te spelen. Hij weet dat het werk voor het ontbijt van de gasten 'een hondenbaan' is. Nou, laten we dat dan maar voor eens en altijd duidelijk maken. Judith, de medewerkster die dat werk nu nog doet, 'is er ook helemaal klaar mee'; zij verdient en krijgt een andere werkplek in het hotel.

Dus Overbeeke ging aan het schrijven, aan een tekst voor op Linkedin en ook Vlaardingen24: "Het hotel zit bijna elke dag vol. Het gevolg hiervan is dat er daardoor elke morgen zo`n honderd gasten iets willen eten voordat ze naar hun werk gaan. Het probleem is dat deze mensen vaak al om zes uur wakker zijn en naar hun werk willen. Als je pech hebt dan zit er ook nog iemand met een ochtendhumeur tussen, wat hij op jou afreageert. Wij denken dat deze mensen dit gedrag vertonen omdat ze gewoon behoefte hebben aan een warme croissant, kwark met vers fruit en een verse cappuccino en zien gelukkig dat ze daarna vaak wel bijdraaien." 

Dat was de goede toon, dit kon gaan werken. Dus hij ging verder: "Om dit alles op tijd af te hebben moeten er dus eerst zo`n honderdvijftig croissants, broden, kleine broodjes, zoete broodjes, en nog veel meer dingen afgebakken worden. En hier mag jij helemaal los gaan, dit is waar je het voor doet, je bent aan het vlammen, JIJ bent de reden waarom onze gasten naar beneden komen, dit is jouw moment en die pak je!"

Toch even een beetje concreet: "Wat verwachten we van jou? Maar drie dingen! Dat je er bent, je werk doet, en dit alles met veel enthousiasme."

En dan de voordelen... wil je reactie krijgen dat moet er toch iemand zijn die hier warm voor loopt: "Je mag elke dag om vijf uur, half zes in de morgen beginnen, dus waarschijnlijk om half vijf uur uit je bed. Je bent gelijk wakker door de ijzige kou die je tegemoet komt als je thuis de deur uitstapt. Je staat nooit in de file. Je ruikt elke dag de geur van vers afgebakken brood en croissants. Je ziet elke dag de mooiste zonsopkomsten. Je bent klaar met werken zodra heel fatsoenlijk Nederland aan zijn eerste 'bakkie' gaat."

Nou, als dat geen lawine aan reacties losmaakt? Nou, Overbeeke kreeg ze: dik twaalfduizend hartjes en 'likes' op Linkedin kreeg de hoteldirecteur op zijn oproep, in drie dagen tijd. Het bericht op Vlaardingen24 op Facebook werd 115 keer gedeeld, zodat nog meer mensen zijn oproep zagen. Volgens Misset Horeca oogstte de vacaturetekst meer dan een miljoen 'views' Of het genoeg is om de 'nieuwe Judith' te vinden...? Dat moet nog blijken... Maar voorlopig, aldus het horecablad, zaten onder de honderden, duizenden reactie in ieder geval zeven mensen die wel oren hebben naar een rol als ontbijtmedewerker.

Zie hier zijn hele 'vacature'.

PS. Dit artikel is na eerste plaatsing aangepast.