Categorie├źn

Service

Plieger zit op Nieuw-Mathenesse pal bij nieuwe klantenkring

Plieger zit op Nieuw-Mathenesse pal bij nieuwe klantenkring
Winkelen

Plieger zit op Nieuw-Mathenesse pal bij nieuwe klantenkring

  • Redactie
  • 17-03-2023
  • Winkelen
Plieger zit op Nieuw-Mathenesse pal bij nieuwe klantenkring

Patrick Gokke mikt op de klandizie van de bewoners van de woonwijk die pal voor de deur moet verrijzen


SCHIEDAM - Sanitairgroothandel Plieger heeft een showroom geopend in Schiedam. Het voormalige distributiecentrum aan de Gustoweg is omgebouwd tot toonzaal die vakmensen en particulieren een indruk geeft van het grote pallet aan badkameruitrusting en -inrichting dat het bedrijf kan bieden. 

Belangrijk motief om die investering te doen is volgens Patrick Gokke de bouw van vele duizenden woningen ‘pal voor de deur’. De komende jaren moet er in het Merwehavengebied een hele nieuwe woonwijk met zo’n vijfduizend huizen verrijzen. “Ook al zal het nog wel tot 2025 duren eer er een eerste paal de grond in gaat”, zo oriënteerde Gokke zich al. 

Hij is manager van de showroom en hij leidt ook de andere werkzaamheden in het complex van Plieger in Schiedam. De vestiging dient nog immer voor het afhalen van materiaal voor de installateurs, loodgieters en andere inrichters van badkamers in de regio. Verder is er ook een binnendienst gevestigd voor het opnemen en de verwerking van bestellingen. En er is dus sinds kort de toonzaal. Alles bij elkaar staan er bij Plieger in Schiedam een tiental mensen op de loonlijst. 

Gokke spreekt van het ‘Samen Sterkprogramma’ van zijn werkgever. Dat staat voor een tweeledige bediening van potentiële klanten. “Of de consument wordt doorgestuurd door een van onze partners, of wij zoeken een partner bij de consument.” Die partners, dat zijn de installateurs en andere professionele klanten van Plieger; een bestelling loopt dus altijd via zo’n ondernemer. Die ook het eerste aanspreekpunt is voor de klant voor vragen of opdrachten om werk aan te leggen. “De consument is altijd klant van onze partner”, aldus Gokke.

 De nieuwe showroom, op zo’n achthonderd vierkante meter, is dus vooral dat: het toont de Schiedammers en anderen wat Plieger te bieden heeft, aan ‘eigen merk’ apparatuur en dat van bekende partners als Villeroy & Boch, Geberit, Burgbad, Emco, Vasco en anderen. Als de klanten een keus hebben gemaakt voor hun nieuwe badkamerinrichting kan via de installateur de koop gedaan worden; dat voorkomt dat Plieger zijn eigen professionele klanten concurrentie aandoet, legt Gokke uit.

Daarvoor levert Plieger ook. De medewerkers van het bedrijf kennen de markt, weten wie wat kan en weten tot op zekere hoogte ook wie er wanneer tijd heeft voor een klus. Ook zijn grofweg de kosten van de installateurs bekend, zodat de particuliere klant een richtprijs voor een aankoop inclusief montage kon worden geboden. “Daarna is het aan onze partner om ter plaatste een schouw uit te voeren en te kijken of onze aannames uitkomen”, aldus Gokke. Voor de particuliere klant scheelt de inzet van Plieger een hoop gezoek en gebel in deze tijden waarin ‘een vakman’ soms maar moeilijk te vinden is. 

Overigens, aardig om te weten: het is de ervaring van Plieger, dat immers landelijk actief is, dat de prijzen van installateurs landelijk wat schelen. “We houden dat natuurlijk goed in de gaten en zien dan dat ze in Limburg wat lager zijn dan in Zuid Holland, maar in Utrecht bijvoorbeeld weer wat hoger liggen.” De uiteindelijke installatieprijs wordt altijd bepaald door de installateur.

“We zoeken de installateur natuurlijk ook zoveel mogelijk lokaal.” Dus in Hoek van Holland liever een installateur uit die regio. Het bedieningsgebied van Plieger Schiedam is grofweg het gebied vanaf Den Haag tot aan Hellevoetsluis en Rotterdam. In Leiden en Capelle aan den IJssel kent het bedrijf ook showrooms, die gezamenlijk als één regio functioneren. “Per regio zijn we verantwoordelijk voor het complete pakket van showroom tot en met Express”, aldus Gokke.

In het land is Schiedam nu de twintigste toonzaal van Plieger. De groothandel biedt in Nederland werk aan ongeveer 750 mensen. De genoemde regio Zuid-Holland telt ongeveer 55 werknemers, de vestiging Schiedam dus een tiental mensen, met de nadruk op de binnendienst, plus verkopers in de showroom en mensen die het ‘express-afhaalpunt’ bemannen.

De grote bouwplannen ‘voor de deur’ en ook elders in de regio vormden een belangrijk motief voor Plieger om te investeren in een toonzaal in Schiedam. Maar ook de beschikbaarheid van een eigen gebouw in Schiedam speelde mee. Tot 2020 was ‘Schiedam’ in het landelijke distributienetwerk van de groothandel een van de verdeelpunten in het land. Bijna drie jaar geleden werd besloten de regionale vestigingen te sluiten voor een landelijk dekking met distributiecentra’s. “Sinds twee jaar hebben we dus deze grote hal leeg beschikbaar.” In een complex van het bedrijf zelf. Dat maakte de keuze makkelijk. 

Sinds augustus is Gokke met zijn collega’s bezig geweest met de opbouw en inrichting van de showroom, die nu tien ‘paviljoens’ met badkamerinrichtingen telt. “In vier stijlen.” Interieurarchitect Michiel de Zeeuw tekende voor het ontwerp. Het is de bedoeling dat de toonkamers toch wel een paar jaar meekunnen, aldus de bedrijfsleider. 

Zo zullen ook de toekomstige bewoners van Rotterdam-West-West ervan kunnen genieten. De plannenmakerij met het voormalige havengebied duurt al jaren, maar stevent nu toch af op de bouw van een complete nieuwe woonwijk. Het is aan Gokke om de komende tijd in gesprek te geraken met de bedrijven die de wijk gaan ontwikkelen. Vaak tekenen en rekenen de projectontwikkelaars een badkamer in, maar bieden ze kopers van woningen de mogelijkheid tegen meerwerk zelf een keus te doen. Uiteraard wil Gokke in die ontwikkeling betrokken worden. “Let wel, er gaan echt maanden, zeg maar een klein jaar overheen tussen het lanceren van het plan en de eerste paal.” 

Oh ja: de toonzaal van Plieger is open van dinsdag tot en met zaterdag. Op weekdagen van half tien tot vijf, met op donderdag een extra ‘koopavond’ van zes tot negen. Op zaterdag gaan de deuren om tien uur open. Ieder is welkom zo binnen te lopen, ‘maar een afspraak maken is handiger’, zodat de verkoper tijd kan inruimen om de persoonlijke verlangens door te praten en bijvoorbeeld om te zetten in een 3d-tekening. 

“Nog een laatste nieuwtje: sinds kort zijn we ook VT Wonen-dealer”, aldus Gokke. Zodoende brengt zijn bedrijf ook badmeubelen en baden onder het merk van het bekende woonblad.