Categorie├źn

Service

Politici: walstroom blijft 'lastig', steun is er

Politici: walstroom blijft 'lastig', steun is er
Nieuws

Politici: walstroom blijft 'lastig', steun is er

  • Redactie
  • 24-03-2023
  • Nieuws
Politici: walstroom blijft 'lastig', steun is er

Vlnr.: gedeputeerde Jeannette Baljeu van de provincie Zuid-Holland, Europarlementariër Caroline Nagtegaal en de Schiedamse wethouder Antoinette Laan; foto: Dennis Wisse / fotobureau Roel Dijkstra


SCHIEDAM - We zouden wel willen, maar het kan nog niet uit. Dat is grofweg de conclusie van het bezoek van enkele politici gisteren aan Damen en Huisman.

Europarlementariër Caroline Nagtegaal, bezocht met gedeputeerde Jeannette Baljeu op uitnodiging van wethouder Antoinette Laan de twee beeldbepalende maritieme bedrijven. Zij spreekt haar steun uit voor walstroom in de Wiltonhaven: “Schepen die hiervoor wel al geschikt zijn kunnen bij deze aanlegplek nog niet aan de stekker. Walstroom is daarom hard nodig in offshorehavens zoals de Wiltonhaven. Als overheid moeten we dat stimuleren. Dit is een maatschappelijke opgave, waarbij regelgeving niet belemmerend moet werken en de kosten niet alleen bij het bedrijfsleven terecht mogen komen.”

In de Vulcaanhaven, even verderop leidde die visie al tot subsidie voor een walstroominstallatie op de terminal van DFDS (zie hier), met dank aan Baljeu en de provincie Zuid-Holland. Wat de situatie in de Wiltonhaven tegenwerkt is dat daar steeds andere schepen voor de kade liggen. Ook liggen die niet altijd vol. De drie politici van VVD-huize kregen op hun werkbezoek te horen dat dat de exploitatie van een walstoominstallatie gecompliceerder. Gegevens over het benodigde vermogen en de laadtijd zijn niet te voorspellen en als er geen schip is aangemeerd zijn er geen inkomsten, tegenover de hoge kosten van de walstroom-infrastructuur.

Grote schepen in de Wiltonhaven hebben voor de energie voor de functies aan boord de stroom van hun generatoren aan boord nodig. Dit zorgt in de omgeving voor geluidsoverlast en zorgt voor milieubelasting. De Europese Fit for 55 regelgeving (55 procent CO2-reductie per 2030) maakt walstroom per 2030 verplicht voor containerschepen en cruiseschepen. Voor andere zeeschepen moet er geld bij. De woorden van Nagtegaal onderstrepen dat er in het Europees Parlement oog is voor de 'uitdaging' om in de Wiltonhaven walstroom te realiseren, aldus de politici in een verklaring.