Categorieën

Service

Reuzenkraan blijft staan voor de Svanen

Reuzenkraan blijft staan voor de Svanen
Bedrijven nieuws

Reuzenkraan blijft staan voor de Svanen

  • Redactie
  • 06-04-2024
  • Bedrijven nieuws
Reuzenkraan blijft staan voor de Svanen

De Svanen voor (r) en na de 'verbouwing'; foto: Van Oord


SCHIEDAM - Aan de kade van Mammoet op Vijfsluizen zal binnenkort de Svanen afmeren, om daar onder handen te worden genomen voor een flinke ‘upgrade’.

De portaalkraan van het hefschip van Van Oord Rotterdam zal met 25 meter worden verlengd. Zodoende wordt het schip geschikt gemaakt voor het hanteren van de allergrootste (fundaties voor) windmolens op zee.

Door de verlenging van de kraan – de meest opvallende aanpassing – behoort de Svanen straks tot de grootste hefschepen ter wereld. Het 1200 ton zware verlengstuk is gebouwd door Holland Shipyards. Voor de installatie op de Svanen wordt de PTC 210-DS-kraan gebruikt die sinds enkele maanden op de kade staat bij Mammoet, en waarmee eerder twee schepen van Cadeler zijn voorzien van nieuwe kranen.

Behalve een hogere kraan krijgt de Svanen ook een vernieuwing van de hijshaken (waardoor het hijsvermogen van het schip toeneemt van drieduizend naar 4500 ton) en een aanpassing van de grijper, zodat nog zwaardere lasten gehanteerd kunnen worden. Verder wordt de constructie van het schip aangepast. De vernieuwde Svanen zal in de zomer klaar zijn om aan het werk te gaan.

Het eerste project waar de Svanen dan zal worden ingezet is offshore-windpark Baltic Power in de Oostzee. Dit windpark krijgt de nieuwe generatie windturbines met een opwekkingscapaciteit van 15 MW. Dankzij de ‘grote beurt’ zal de Svanen in staat zijn de fundaties van deze nieuwe generatie windturbines te installeren. Ook de geringe diepgang de Svanen is van belang om te kunnen werken in de Oostzee. Het schip heeft daar al een belangrijke rol gespeeld bij diverse projecten, zoals Kriegers Flak, Baltic 2, Arkona en Baltic Eagle. De Svanen heeft een bijzondere geschiedenis. Hoewel het schip inmiddels een indrukwekkende staat van dienst heeft in de offshore windsector, was het oorspronkelijk ontworpen voor de bouw van bruggen. Toen de Nederlandse offshore-windmarkt in een stroomversnelling kwam werd het schip omgebouwd voor de installatie van windmolens. 

Sindsdien heeft het schip meer dan zevenhonderd zogenaamde monopiles, zeg maar de voet/toren van de molen. Plus 223 transitiestukken. In het proces van steeds maar groter en zwaarder kreeg de Svanen ook al in 2017 een grote ‘upgrade’. “Door een bestaand schip als de Svanen te upgraden en veel van de oorspronkelijke constructie en machines te hergebruiken, vermindert Van Oord de hoeveelheid afval en emissies, wat in lijn is met het duurzaamheidsprogramma”, aldus het bedrijf. 

Vandaag houdt Mammoet op Vijfsluizen een open dag.