Op station Schiedam Centrum is alles anders
- Redactie
- 16-04-2025
- Nieuws

SCHIEDAM - Reizigers op station Schiedam Centrum staan dezer dagen regelmatig raar te kijken. Stoppen daar nu weer treinen op spoor 1 en 2? Ja, inderdaad: de perrons die bij het ombouwen van de Hoekse Lijn in onbruik zijn geraakt, zijn weer in gebruik genomen.
Dat kan omdat er afgelopen jaar flink is vertimmerd aan en rond het spoor, aan beide zijden van het station, zowel richting Rotterdam als Delft. Laatstelijk werd het spoorvervoer over het traject in maart drie weken stilgelegd om de ombouw van wissels en inrichting van seinen en beveiliging mogelijk te maken.
Aannemer Strukton heeft drie nieuwe wissels geplaatst en oude wissels verwijderd, de treinbeveiliging en het bovenleidingssysteem aangepast en keerwanden geplaatst. Verder zijn nieuwe hoogspanningskasten in gebruik genomen en er zijn verschillende werkzaamheden uitgevoerd aan de uitrusting, wisselverwarming en verlichting, aldus Pro Rail.
De beschikbaarheid van extra perrons maakt dat de capaciteit van het station is vergroot. Op de route tussen Rotterdam en Den Haag blijft de bottleneck het traject tussen Schiedam en Delft, dat goeddeels tweesporig is. Maar omdat die tweesporigheid vanuit Delft gezien nu al voor het Schiedamse station overgaat in viersporigheid, kan het station en daarmee het hele traject meer treinen aan.
Direct gevolg is dat het aantal sprinters tussen Schiedam en Delft is uitgebreid van vier naar zes stuks per uur. Of beter gezegd: er stoppen nu weer zes sprinters op de Schiedamse perrons, want deze treinen reden wel, maar twee stopten er dus niet in Schiedam. Indirect blijft het mogelijk vier intercity’s te laten stoppen in onze stad. Dat is van groot belang voor de Schiedammers, maar ook voor de treinreizigers in Vlaardingen, Maassluis, het Westland en ook Spijkenisse en verder.
Eerder al werd het traject tussen Rijswijk en Den Haag viersporig, en verdween het smalle spoortracé dat verhoogd door Delft ging, om plaats te maken voor een spoortunnel. Eerder liet de NS weten dat dagelijks zo’n 63.000 mensen tussen Rotterdam en Den Haag de trein namen.
Afgelopen maandag werd met directies en bestuurders feestelijk stilgestaan bij de afronding van het de werkzaamheden van wat is gaan heten het PHS, het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.
Zie ook deze artikelen, uit 2016 en 2019.
Misschien goed om te weten: ook op spoor drie zijn de zaken nu anders. Spoor 1 en 2 op het Schiedamse station ontvangen treinen vanuit Delft, spoor 3 en 5 treinen vanuit Rotterdam. Behalve de tien treinen die ieder uur stoppen in Schiedam, zijn er ook nog vier intercity’s die geen stop maken en doordenderen. Overigens: het ‘omnummeren’ van spoor 5 naar spoor 4 (het goederenspoor dat ooit tussen de twee sporen lag maar is opgeheven) heeft Pro Rail achterwege gelaten om kosten te besparen.
Met het werk rond het Schiedamse station komt een voorlopig eind aan een jarenlange ambitie om de spoorcapaciteit te vergroten. Maar het werk is nog niet gedaan: Schiedam wil nog altijd graag een station Schiedam-Kethel en aan het Schiedamse stationsgebouw zelf wordt de komende jaren veel verbouwd om de nieuwe wijk Schieveste te verbinden met de stad - en omdat station Schiedam behoorlijk is afgeleefd.