Categorieën

Service

Zorg Innovatie Centrum: een unieke en prettige manier van opleiden

Zorg Innovatie Centrum: een unieke en prettige manier van opleiden
Gezond

Zorg Innovatie Centrum: een unieke en prettige manier van opleiden

  • Partnerbijdrage
  • 30-07-2025
  • Gezond
Zorg Innovatie Centrum: een unieke en prettige manier van opleiden

(Vlnr.) Anika Keijzer-Van Veelen, Laura Raab en Annemiek van den Berg

SCHIEDAM - Op de verpleegafdelingen Longgeneeskunde Cardiologie-Longgeneeskunde van Franciscus worden sinds september 2022 MBO- en HBO-studenten Verpleegkunde opgeleid op een zogenaamd ‘Zorg Innovatie Centrum’ (ZIC). Om erachter te komen wat hier zo bijzonder aan is, zijn we een kijkje gaan nemen op deze speciale ‘leerafdeling’ in Franciscus Gasthuis. Hier zijn we in gesprek gegaan met vierdejaars HBO-leerling Laura Raab, met Anika Keijzer-Van Veelen, verpleegkundig praktijkopleider en Annemiek van den Berg, verpleegkundig onderzoeker.  

Kunnen jullie vertellen wat een ZIC precies inhoudt en wat hier bijzonder aan is? 
Anika Keijzer: "Op onze afdelingen in Franciscus werden al langere tijd leerlingen opgeleid op leerunits. De ZIC is hier eigenlijk weer een vervolg op, ik zeg weleens ‘een ZIC is een leerunit 2.0 XXL’. Op de ZIC hebben we het hele jaar tien MBO-(1 jaar) en tien HBO-(1/2 jaar) studenten rondlopen, die hier hun stage doen. Deze zijn verdeeld over de Longgeneeskunde en de Cardiologie & Longgeneeskunde. Het betreft studenten vanaf het tweede jaar, die eigenlijk zelfstandig en met elkaar een afdeling leren runnen. De begeleiders kijken natuurlijk mee, maar staan in principe met de handen op de rug."

Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling
"Wat de ZIC uniek maakt, is dat er vier dagen per week een docent van het MBO of het HBO fysiek aanwezig is. Hierdoor staat hij/zij hier dicht bij de praktijk, is laagdrempelig beschikbaar voor vragen en om onderwijs te geven", vult Laura Raab aan. "Dat is voor ons als studenten heel prettig. De stages zijn heel praktisch ingericht en er is veel ruimte voor klinisch redeneren. Ik heb niet bewust gekozen voor de ZIC, maar voor de patiëntencategorie. Nu ik sinds februari dit jaar op de ZIC werk, ben ik blij dat ik hier mag stagelopen. Er is veel ruimte voor mijn persoonlijke ontwikkeling, ik kan zelf aangeven wat ik op een dag graag wil leren en hoe ik dit wil aanpakken. Dit bespreek ik dan met mijn begeleiders en zij geven mij feedback en ondersteunen me bij mijn leerproces. Er zijn iedere dag lessen, waarin een casus uit de praktijk centraal staat."

De ‘i’ van Innovatie
Annemiek van den Berg: "En de ‘i’ van innovatie in ZIC staat er niet voor niets: er wordt zoveel mogelijk geprobeerd innovaties en uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld ten aanzien van de chronische ziekte COPD, familieparticipatie en zelfmanagement. Bij dit laatste voorbeeld sluiten studenten voor hun afstuderen aan bij de lopende onderzoekslijn Smile in Franciscus. Voorbeelden zijn palliatieve zorg of beperkte gezondheidsvaardigheden of bij het MBO: medicatieveiligheid. Een andere student heeft gekeken hoe de artsenvisite verbeterd kan worden."

Een training met de Holo-lens op de ZIC - met verpleegkundige Jantine Faries-Touw en leerling-verpleegkundige Ouissam Massali en docent Anne-Geert van Driel van Hogeschool Rotterdam

Betrokken begeleiders 
"
De werkbegeleiders op de ZIC, zijn vaak zelf opgeleid op een leerunit of ZIC, waardoor ze zich goed kunnen verplaatsen in de belevingswereld van deze groep jonge studenten", licht Anika toe. "Wat ook mooi is op de ZIC, is dat studenten veel van elkaar leren", aldus Annemiek. Laura: "De ouderejaars en degenen die al langer op de ZIC werken, helpen de jongere en nieuwe collega’s bij het inwerken. Ook verdelen we bijvoorbeeld wie die dag de medicijnen rondbrengt en wat onze leerdoelen hierbij zijn. Door van en met elkaar te leren, versterken we elkaar."

Hebben jullie ambities voor de toekomst? 
"
Ja natuurlijk", reageert Anika direct. "We zouden graag ook andere (zorg)professionals willen opleiden op de ZIC, dan kan je denken aan fysiotherapeuten, diëtisten, maar bijvoorbeeld ook verpleegkundig specialisten in opleiding en co-assistenten." "En we kunnen simulatieonderwijs nog meer gaan inzetten", vult Annemiek aan. "Met bijvoorbeeld de Holo-lens, kan je met een hologram een echte patiënt zien en hier interventies mee doen."  

Waar zijn jullie het meest trots op? 
Anika: "Ik ben echt trots op wat we in de afgelopen jaren met elkaar hebben opgebouwd en hoe goed onze studenten en begeleiders het doen. Er komen regelmatig andere instellingen bij ons een kijkje nemen en dan realiseer je je weer dat we echt iets moois hebben neergezet. Onlangs hadden we zelfs onze nieuwe lector met twee gasten uit Amerika hier op bezoek. Veel studenten die bij ons stage hebben gelopen komen daarna bij ons op de afdeling werken. Het is voor ons en voor hen dan een voordeel dat ze de afdeling goed kennen en goed ingewerkt zijn. En we zijn een kweekvijver voor veel verschillende vervolgopleidingen. De afgestudeerde studenten van de ZIC en de leerunits worden overal met open armen ontvangen!"

Dit artikel is verschenen in Franciscience nr. 1, gemaakt in samenwerking van Franciscus met For You Media.

 


Franciscus

Vlietlandplein 2, Schiedam

Meer over Franciscus →