Categorieën

Service

De Schiedamse stappers en het kapitalisme

De Schiedamse stappers en het kapitalisme
Uit

De Schiedamse stappers en het kapitalisme

  • Han van der Horst
  • 22-01-2023
  • Uit
De Schiedamse stappers en het kapitalisme

Foto: Wikimedia


COLUMN - De fractie van LOS in de gemeenteraad neemt het op voor platzakke stappers. Wie na een avond in kroeg of club op zoek gaat naar bus of metro komt bedrogen uit. Het nachtelijk openbaar vervoer is in het kader van de eerste Corona-lockdown gestopt. En daarna nooit meer herrezen. Daar is niet alleen het uitgaand publiek slachtoffer van, maar ook werknemers met wisselende diensten.

Wie als stapper geen BOB ter beschikking heeft en ook niet kan fietsen of lopen, is afhankelijk van een taxi. De taxi´s zijn sinds jaar en dag geprivatiseerd. Dit vanwege de breed postgevatte overtuiging dat concurrentie er altijd voor zorgt dat de klant het beste product kan kiezen tegen de laagste prijs. Dus dat je om twaalf uur ´s nachts uit het station komt en eerst aan alle taxichauffeurs vraagt hoeveel de ritprijs zal bedragen. Daarna kies je er een uit. Zo dus. Dat hebben een stelletje ambtenaren en politici destijds verzonnen.

Wilt U zelf een taxi exploiteren? Dan moet U zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en bovendien bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid een Verklaring omtrent het Gedrag bestellen. Daarna is het een kwestie van naam en adres en nog wat gegevens invullen op een formulier van het KIWA, een bedrijf waaraan de overheid de verlening van taxivergunningen en nog veel meer heeft uitbesteed. Het motto van het KIWA is ‘Wij bouwen wereldwijd aan vertrouwen’. Je hoeft nog niet eens een kopietje van je rijbewijs mee te sturen. De kosten bedragen € 272,25 inclusief btw en verzending van de vergunning met de post. 

Als U zelf achter het stuur kruipt, komen er wat eisen bij. U hebt een chauffeurskaart nodig, waarvoor U behalve die verklaring omtrent het gedrag ook een recent attest van gezondheid nodig heeft, een rijbewijs en het  chauffeursdiploma Taxi. De opleiding wordt door particuliere bedrijven gegeven. Bij de Verkeersacademie duurt die drie dagen, waarvan twee besteed worden aan theorie. Daarna doe je examen bij het CBR. Kosten: vanaf € 999 euro, maar een STAP-subsidie is mogelijk. 

Met het chauffeursdiploma ligt de stad aan Uw voeten en U mag passagiers vragen wat U wilt. In de praktijk hebben ze meestal geen keuze. Dit leidt er toe, dat een ritje Coolsingel – Koemarkt in de nacht vaak genoeg een euro of zestig kost. Weinig Schiedammers hebben in de vroege uurtjes immers nog puf dan maar de benenwagen te nemen. Ik heb dat eenmaal gedaan: het duurde ongeveer anderhalf uur naar Nieuwland. Wel zorgde een stapmaat voor vertraging, bijvoorbeeld omdat hij erop stond in de Heemraadssingel zijn blaas te ledigen. Hij wankelde nogal en ik dankte de hemel dat hij niet voorover in het water kukelde. Een zwemdiploma in het Sportfondsenbad heb ik nog nooit gehaald.

Hoe dan ook, je bent als klant aan de goden (of aan de ratten?) overgeleverd. Als je daar in de kou staat en er stópt een taxi dan gedraagt de chauffeur zich vaak als een zwarthandelaar in de hongerwinter die aardappelen voor een gulden per stuk in de aanbieding heeft. Dat is nu eenmaal het kapitalisme.

Het is spijtig voor LOS en volksvertegenwoordigster Monique Rotteveel, maar tegen deze uitbuiting kan een gemeente weinig doen. Het zou misschien een beetje helpen als de nachtbussen en -metro´s weer terugkomen. Daar kun je in de vervoersregio op aandringen maar dan is het antwoord waarschijnlijk: ¨Kan niet vanwege het tekort aan personeel¨. Op die manier kun je tegenwoordig heel gemakkelijk wanprestatie maskeren.