Categorieën

Service

Ondernemers krijgen hulp als ze zich ook online versterken

Ondernemers krijgen hulp als  ze zich ook online versterken
Winkelen

Ondernemers krijgen hulp als ze zich ook online versterken

  • Kor Kegel
  • 01-09-2021
  • Winkelen
Ondernemers krijgen hulp als  ze zich ook online versterken

SCHIEDAM – De gemeente Schiedam gaat winkeliers en horecaexploitanten helpen om hun zaak ook op internet sterker te profileren. Online verkopen betekent een extra manier om aan inkomsten te komen en het kan ondernemers met een winkel of horecazaak helpen om hun zaak overeind te houden. De gemeente Schiedam vindt het belangrijk dat de winkelcentra bestaan uit bloeiende ondernemingen.

Samen met Den Haag, Zoetermeer en Capelle aan den IJssel heeft Schiedam een mkb-deal gemaakt met de provincie Zuid-Holland, waardoor voor de digitalisering van Schiedamse ondernemers een ondersteuning van 67.000 euro beschikbaar komt. De helft komt van de provincie op afspraak dat de gemeente de andere helft vrijmaakt. Daarover krijgt de gemeenteraad binnenkort een voorstel.

Ondernemers met een online-platform zijn weerbaarder, omdat ze meer verkoopkanalen creëren, zegt de gemeente. Toch kunnen veel zittende ondernemers de stap niet maken om zich ook op internet te profileren. En zeker gedurende de Coronacrisis hebben ze te veel aan hun hoofd gehad om voor het grote onbekende tijd te maken; ze vreesden al de crisis niet te overleven.

De steun is bedoeld voor ondernemingen met minder dan vijftig werknemers en ze kunnen per bedrijf een subsidie krijgen va minimaal duizend en maximaal vijfentwintighonderd euro. 

Rotterdam heeft een vergelijkbare regeling al langer. Een goede website, webshop of het online aanbieden van diensten helpt ondernemers deze zware tijd door te komen en hun zaak ook na Corona te versterken. Ondernemers die hierin investeren konden dit voorjaar de helft van hun investeringsbedrag vergoed krijgen, tot een maximum van vijfentwintighonderd euro. De vorig jaar voor mkb’ers gestarte online trainingen in digitale vaardigheden bleven in Rotterdam eveneens beschikbaar.

De subsidieregeling in Rotterdam richtte zich bij het vervolg specifiek op het steunen van de hard getroffen sectoren: non-food winkels, horeca, schoonheids- en haarverzorging, sport, recreatie en cultuur. 

Wethouder Roos Vermeij (economie, wijken en kleine kernen): “Voor veel ondernemers is een goede website of zichtbaarheid op social media een belangrijk middel gebleken om het hoofd een beetje boven water te houden. En ook voor de toekomst is digitalisering van groot belang: we zullen voor een deel blijven thuiswerken en het zal nog wel even duren voor de stad weer krioelt van winkelend publiek. Online ondernemen kan een uitkomst zijn, of je nou een kledingwinkel, restaurant of sportschool hebt. Met deze regeling stimuleren we het mkb over de digitale drempel te stappen en helpen we Rotterdammers door deze zware tijd heen.”

Die gedachte staat ook aan de basis van de Schiedamse steunmaatregel.

Zie ook dit artikel.