Categorieën

Service

'Huisartsenzorg is niet voor commerciële partijen'

'Huisartsenzorg is niet voor commerciële partijen'
Gezond

'Huisartsenzorg is niet voor commerciële partijen'

  • Redactie
  • 22-06-2024
  • Gezond
'Huisartsenzorg is niet voor commerciële partijen'


SCHIEDAM - “Huisartsenzorg moet uit handen blijven van commerciële partijen.” Dat stelde directeur Aad de Groot van DSW afgelopen woensdag op tv bij Nieuwsuur.

Bij de huisarts begint alle zorg, vindt De Groot. Die verwijst al dan niet door, die schrijft een recept voor, of niet. “Daar moeten geen commerciële of financiële belangen meespelen”, aldus de DSW-directeur. Als die wel spelen, kan dat volgens hem leiden tot meer behandelingen en meer kosten.

De Groot maakte zijn opmerkingen in de context van de problemen die spelen bij de commerciële huisartsenketen Co-Med. Donderdag werd bekend dat de vier grootste zorgverzekeraars niet langer willen samenwerken met Co-Med; dat heeft tot gevolg dat de meeste huisartsenpraktijken van Co-Med nu dicht zijn. Patiënten worden doorverwezen naar de online huisartsen van Arene.

Co-Med kocht de afgelopen jaren huisartsenpraktijken in Nederland op, met name in Brabant en Amsterdam, tien in totaal, die goed zijn voor zo’n vijftigduizend patiënten. Ketens als Co-Med, gedreven door de wens te investeren en rendement te halen, willen winst halen op zo’n praktijk, aldus De Groot. “En dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit van de zorg.”

Zes procent van het budget van DSW gaat volgens hem naar huisartsenzorg, die in 95 procent van de gevallen zorgt voor zelfstandige afwikkeling. “Het is ontzettend belangrijk dat je dat onafhankelijk, objectief doet.”

Maar: hebben de commerciële huisartsenpraktijken niet juist de wind mee omdat ze iets doen dat bijdraagt aan de economie en samenleving. Hun belofte is dat ze, door de bundeling van praktijken, administratie weghalen bij huisartsen, zodat die zich toe kunnen leggen op waar ze goed in zijn. De Groot is niet onder de indruk van die belofte. “Er is niets mis om administratie te verminderen. Maar wat ze doen: ze zetten huisartsen in die digitaal aanwezig zijn, ze zetten callcenters in die mensen moeten gaan beantwoorden, waar niet eens altijd een huisarts achter de telefoon zit. Dat betekent dat ze op een slimme manier zo min mogelijk inzet van huisartsenzorg willen en op deze manier rendement willen halen. En dat is misschien voor mensen die gezond en jong zijn nog wel te doen. Maar er is natuurlijk een hele grote groep patiënten die wekelijks een beroep willen doen op hun huisarts, die verbonden zijn met hun huisarts, die willen niet een callcenter en die willen niet digitaal geholpen worden.”

“Bovendien: een huisarts kent zijn populatie. Als hij zijn patiëntenpopulatie goed kent, dan kan hij goede kwaliteit van zorg leveren. Dat is op dit soort ketens echt niet van toepassing.” Was getekend, DSW-directeur Aad de Groot.