Categorieën

Service

Nieuw klachtenrecord Rotterdams vliegveld

Nieuw klachtenrecord Rotterdams vliegveld
Nieuws

Nieuw klachtenrecord Rotterdams vliegveld

  • Redactie
  • 05-12-2023
  • Nieuws
Nieuw klachtenrecord Rotterdams vliegveld


SCHIEDAM - Het luchtverkeer van en naar het Rotterdamse vliegveld heeft in gebruiksjaar 2023 geleid tot een nieuw record aan klachten: ruim 160.000 meldingen werden ingediend bij milieudienst DCMR. Dit is zestig procent meer dan in 2022. Het aantal vluchten met verkeersvliegtuigen (vooral de Boeing 737 van Transavia naar vakantiebestemmingen) nam toe met vijf procent.

Dit blijkt uit tussentijds gepubliceerde cijfers van de DCMR ten behoeve van de vergadering van de Commissie Regionaal Overleg van 14 december aanstaande. Die hebben betrekking op het gebruiksjaar dat liep van 1 november 2022 tot en met 31 oktober dit jaar. Begin 2024 wordt het jaarrapport van de DCMR verwacht met een uitgebreide analyse. Vast staat dat er vooral wordt geklaagd over stijgend verkeer in de vroege ochtend en landende vliegtuigen op de late avond.

Uit de nu bekende cijfers wordt ook duidelijk dat het aantal klachten uit Schiedam zelfs toenam met 76 procent, tot ruim 26.000. De meest overlast gevende situatie blijkt te zijn geweest op 18 augustus, toen ’s nachts om kwart over twaalf een landende Boeing 737 passeerde met een geluidsniveau van ruim 83 decibel boven Kethel. In het algemeen bleken in de maanden juni en augustus de meeste klachten ingediend te zijn: ruim 21.000. Het is ook nooit eerder voorgekomen dat er in één maand zoveel meldingen werden gedaan. 

Plaatsvervangend bewonersvertegenwoordiger van Schiedam John Witjes zag deze toename van het aantal klachten al aankomen: “De trend was eerder dit jaar al zichtbaar. Ik heb respect voor al degenen die toch maar telkens weer meldingen doen.” Het indienen van klachten lijkt het enige dat de omwonenden kunnen doen tegen de hinder van de luchtvaart. “Het recht op rust is nog ver te zoeken als je in de buurt van een luchthaven woont”, geeft John Witjes aan. “Maar zestig procent meer klachten is een duidelijke indicatie dat veel omwonenden de overlast beu zijn. Hoeveel klachten zijn er echter nodig om dat ook bij de politiek duidelijk te maken?”