Categorieën

Service

Groepsexpositie House of the Future III-Fertile Grounds

Groepsexpositie House of the Future III-Fertile Grounds
Uit

Groepsexpositie House of the Future III-Fertile Grounds

  • Partnerbijdrage
  • 31-10-2025
  • Uit
Groepsexpositie House of the Future III-Fertile Grounds

SCHIEDAM - Open Art Exchange (OAE), een galerie gespecialiseerd in Afrikaanse kunst, opent zaterdag 8 november ‘House of the Future III – Fertile Grounds,’ een groepstentoonstelling die onderzoekt hoe erfgoed, tradities en herinneringen de toekomst kunnen vormen.

De tentoonstelling nodigt uit tot reflectie: wat nemen we mee uit het verleden en wat laten we achter voor toekomstige generaties? Zes hedendaagse kunstenaars onderzoeken elk op hun eigen wijze de relatie tussen traditie, natuur, sociale structuren en menselijke waarden.

Sanda Amadou (Benin) verbeeldt de verbinding tussen mens, natuur en het heilige. Yao Metsoko (Togo/Frankrijk) brengt herinnering, mythologie en het onzichtbare samen via een monumentale installatie. Freddy Tsimba (DRC) transformeert restmateriaal tot poëtische objecten die ons erfgoed en onze sporen in de wereld weerspiegelen. Sapate Doudou (Angola) combineert figuratie en abstractie om morele en sociale vragen te stellen. Tchif Tchiapke (Benin) onderzoekt de balans tussen licht en schaduw, chaos en harmonie. Anna Nunes van den Hoven (Nederland/Portugal) verkent de invloed van traditie op genderverhoudingen en sociale structuren, en opent ruimte voor herinterpretatie en inclusieve toekomstvisies.

De tentoonstelling maakt deel uit van het House of the Future-programma en vormt de afsluitende halte van deze artistieke reis. Fertile Grounds richt zich op de wortels die ons dragen: erfgoed, tradities en waarden die de fundamenten vormen van de toekomst die we samen willen bouwen. Welke kennis en wijsheid uit het verleden laten we voortleven en welke laten we los? Tegelijkertijd confronteert Fertile Grounds ons met de donkere kanten van onze geschiedenis: hoe transformeren we pijn en conflict in kracht, vernieuwing en hoop? Hoe kunnen we van de lessen van gisteren leren om een vruchtbare toekomst te creëren voor mens, natuur en samenleving? De deelnemende kunstenaars nodigen ons uit om te reflecteren, te herontdekken en te dromen, om het verleden te zien als zaadgrond voor nieuwe ideeën, vormen en manieren van leven.

Opening 

De tentoonstelling opent op zaterdag 8 november om 15:00 en duurt tot en met zaterdag 20 december 2025. Tijdens de opening vindt een bijzondere samenwerking plaats tussen muzikant Wander Vanhoucke en VJ/beeldend kunstenaar Nadine Jongeling (VJ Era). In deze unieke performance verbinden zij orkestrale klanken, elektronische muziek en archiefbeelden tot een visuele en muzikale vertelling. Onder het genot van een hapje en drankje kunnen bezoekers genieten van hedendaagse kunst en een uitzonderlijke live ervaring.

Over de kunstenaars: 

Sanda Amadou (1978) is een beeldend kunstenaar uit Benin, geworteld in de nomadische Fulani-traditie. Hij onderzoekt de relatie tussen mens, natuur en het heilige via een semi-abstracte beeldtaal. Zijn werk roept heilige bossen op die door lokale gemeenschappen worden beschermd, met diep respect voor natuurlijke wetten en voorouderlijke kennis. Door deze wijsheid te verbinden met reflecties over de aarde als levend organisme, herinnert Amadou ons eraan dat de cycli van de natuur richting kunnen geven aan de samenlevingen van morgen. Door aandacht te vragen voor tradities die steeds meer bedreigd worden door moderniteit en politieke veranderingen, benadrukt hij de noodzaak om deze denkwijzen te beschermen en opnieuw te introduceren voor een duurzame, harmonieuze toekomst. 
  

Sapate Doudou (1982) is een autodidactische kunstenaar uit Angola die met een uitgesproken surrealistische beeldtaal werkt waarin abstractie en figuratie in elkaar overvloeien. Geworteld in de sociaal geëngageerde kunsttraditie van Angola, creëert hij droomachtige visioenen die de strijd met wanorde en onrecht verbeelden. Zijn werk zoekt naar morele en emotionele houvast te midden van chaos, geworteld in het onrecht, de verdeeldheid en het geweld van het dagelijks leven. In schilderijen als Holding Hands, Responsibility en Cultivator Spirit komen waarden als empathie, respect en veerkracht naar voren als essentiële voedingsstoffen voor een vruchtbare samenleving. Doudou nodigt ons uit om de absurditeiten en gewelddadigheden van onze wereld onder ogen te zien, en de gedeelde waarden te herontdekken die wij aan toekomstige generaties willen doorgeven. 

Yao Metsoko (1965) is een Frans-Togolese kunstenaar, gefascineerd door de natuur en haar fragiele onderlinge verbondenheid. In zijn werk tracht hij de verbroken banden tussen het levende en het levenloze, het zichtbare en het onzichtbare te herstellen. Voor Fertile Grounds transformeert hij de galerieruimte met een monumentale installatie, geïnspireerd op de Togolese Asafo-tradities: La Pyramide de la Vie (Piramide van het Leven). De installatie onderzoekt vijf kernideeën: respect voor het leven, diversiteit als rijkdom, beheersing van materiaal en techniek, dialoog en harmonie, en spiritualiteit als kader voor sociale waarden. Metsoko’s werk pleit voor een hernieuwde waardering van het delicate evenwicht dat de natuur regeert, een oproep tot harmonieus samenleven als basis voor duurzame toekomsten. 
  

Tchif Tchiakpe (1973) is een kunstenaar uit Benin, bekend om zijn dynamische abstracte schilderijen, rijk aan symboliek. Kruisen, cirkels, zigzaglijnen en patronen worden bij hem poëtische sporen van de universele wetten die al het leven verbinden. In zijn recente figuratieve abstracties verkent hij de balans tussen licht en schaduw, leven en dood, chaos en harmonie. Tchif’s werk nodigt uit tot introspectie, om onze eigen dualiteiten en de coëxistentie van goed en kwaad onder ogen te zien, als weg naar moreel evenwicht en maatschappelijke vruchtbaarheid.  

Freddy Tsimba (1967) is een Congolese beeldhouwer en multidisciplinaire kunstenaar, die werkt met gevonden materialen zoals kogelhulzen, weggegooid metaal en alledaagse objecten. Hij transformeert de resten van conflict tot krachtige sculpturen van leven en wedergeboorte. Zijn serie Found Objects omvat schoenen die zijn gesmeed uit vorken, lepels en metaalfragmenten, poëtische getuigenissen van de sporen die wij achterlaten. Elk object belichaamt zowel herinnering als beweging, en verbindt de voetstappen van verleden en toekomst. Tsimba’s kunst verandert vernietiging in veerkracht, en herinnert ons eraan dat de vruchtbare grond van morgen moet groeien uit de lessen van gisteren. 
  

Anna Nunes van den Hoven (1975) is een Nederlands-Portugese autodidactische kunstenaar en ecoloog, die de invloed van menselijke interactie en cultureel-ecologisch erfgoed in postkoloniale contexten onderzoekt. Haar serie, The Coloniality of Gender, ontwikkeld tijdens haar verblijf in São Tomé, verbeeldt ruimtes van vrijheid en zichtbaarheid voor vrouwen en meisjes wier werkelijkheid nog steeds wordt gekenmerkt door ongelijkheid en uitsluiting. Via schilderkunst en sculptuur toont zij meisjes in traditioneel mannelijke ruimtes en creëert zij visies van herstel en gelijkwaardigheid. Haar werk opent een dialoog over hoe voorouderlijke kennis kan worden herinterpreteerd om inclusieve toekomsten op te bouwen, hoe traditie zowel bron van leren als katalysator van verandering kan zijn. Door lokale kinderen uit te nodigen om via spel deel te nemen, creëert Nunes van den Hoven openingen waarin sociale normen en traditionele spelvormen door de jeugd worden doorbroken en zaait zij de kiemen van gelijke toekomsten.


Over Open Art Exchange 

Open Art Exchange is een internationale galerie voor hedendaagse kunst, met een specialisatie in Afrikaanse kunst. De galerie ondersteunt hedendaagse Afrikaanse kunstenaars en brengt hun werk in verbinding met de westerse kunst- en cultuurwereld. De tentoonstellingen zijn gratis te bezoeken.


Open Art Exchange

Hoogstraat 85, Schiedam

Meer over Open Art Exchange →