Hoe sportsponsoring marketing strategieën vormgeeft
- Advertorial
- 09-04-2024
- Uit
SCHIEDAM - Ðe Nederlandse online casino markt is nog jong ondanks de razendsnelle groei van deze populaire industrie. Sinds oktober 2021 is het legaal om in Nederland online casino games te ontwikkelen en aan te bieden, mits de spelaanbieder een legale licentie heeft bij de Kansspelautoriteit. Het bemachtigen hiervan is aan strenge controle onderhevig.
Het spelaanbod bij online casino’s bestaat nog altijd uit het vertrouwde blackjack, roulette, poker of baccarat. Maar ook meer moderne games zoals videoslots en bingo variaties kun je er vinden. Bovendien zijn sportweddenschappen mateloos populair. Dit is een goede representatie van marketingstrategieën van tegenwoordig, waarover hieronder meer.
‘‘Sponsoring sportu to popularna strategia marketingowa kasyn online i stacjonarnych, przyciągająca wielu graczy do hazardu. Jej sukces ma także skutki uboczne, gdzie przepisy w Europie stają się coraz bardziej restrykcyjne. Jeśli szukasz najlepszych holenderskich kasyn z bonusem bez depozytu, możesz odkryć zweryfikowane i bezpieczne strony internetowe z doskonałymi grami kasynowymi i innymi korzyściami", zegt Filip Kamiński, een expert voor mobiele online casino's.
(Translation: "Sports sponsorship is a popular marketing strategy for online and land-based casinos, attracting many players to gamble. Its success also has side effects, with regulations becoming more restrictive in Europe. If you are looking for the best Dutch casinos with no deposit bonus, you can discover verified and safe websites with excellent casino games and other benefits.")
De kracht van sportsponsoring en marketing
Sportsponsoring heeft als voordeel dat bedrijven kunnen groeien en een betere connectie krijgen met hun doelgroep. Naar cliënten, leveranciers en samenwerkingspartners groeit de reputatie wanneer er een heldere boodschap wordt gepresenteerd. Naast voordelen betreffende merkstrategie, zijn commerciële uitingen in Nederland ook fiscaal aftrekbaar.
Dat sportsponsoring onmiddellijk effect heeft, dat is te zien aan het enorme aantal sportreclames die ons dagelijks bereiken. Topsporters zijn een voorbeeld voor de jeugd en het is juist deze doelgroep die door sportreclames meer aankopen doen. Vaak zijn het ook de sporters zelf die sportreclames ontwikkelen voor hun eigen producten.
Ook online casinos willen hun merk onder de aandacht brengen door aan vormen van sportmarketing te doen. Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld nog steeds gokbedrijven die met hun casinos prijken op de shirts van sportclubs. In de Nederlandse voetbalcompetities zijn gokbedrijven zelfs verantwoordelijk voor zo’n 5% van het totale sponsorbudget.
Online casino's en sportsponsoring: een lucratieve combinatie
Sportsponsoring heeft effect, zo getuigen de vele gokbedrijven die zich committeren tot marketing van sportwedstrijden en competities. Sport is mateloos populair en dat trekt marketing en sponsorgeld aan. Doordat er een enorm publiek wordt bereikt, kan een merk zich sterk positioneren als voorkeursoptie van de moderne gokliefhebber.
Grote online casino sites zoals Bwin en bet365 zijn de laatste jaren zeer goed bekend geworden onder het grote publiek als shirtsponsor van beroemde voetbalclubs zoals Real Madrid en Manchester United. Maar ook in Nederland zijn gokbedrijven steevast te zien als sponsor van praatprogramma’s waarin sportwedden wordt gepromoot.
Niet alleen commerciële bedrijven maken gebruik van sportreclame, ook de Nederlandse overheid is er schuldig aan. Veel sportreclames waren er te vinden over TOTO en Holland Casino, waarvan de Nederlandse Staat mede-aandeelhouder is. Ironisch genoeg hebben deze reclames op hun beurt ook de Nederlandse schatkist royaal profijt opgeleverd.
Gebruikmaken van sportieve influencers
Topsporters hebben een enorme aantrekkingskracht op het grote publiek. Deze populariteit bereikt een hoogtepunt gedurende goed bekeken sporttoernooien en competities. Op die momenten is sportreclame erg lucratief en daardoor ook duur om het in te zetten. Ter alternatief zoeken bedrijven ook de samenwerking op met influencers.
In Nederland zijn het sportieve talenten en influencers als Wesley Sneijder die veel opduiken in online casino reclames. De populairste reclame tijdens het afgelopen WK voetbal was bijvoorbeeld de Koning TOTO reclame. De zichtbaarheid en unieke bijdrage van een beroemde voetballer heeft tot veel nieuwe spelers bij TOTO gezorgd.
Uitdagingen op gebied van wetgeving en sportsponsoring
Maatschappelijke ontwikkelingen hebben tot nieuw sentiment geleid bij consumenten. Door het grote aantal gokreclames heeft het Nederlandse parlement recentelijk tot maatregelen opgeroepen. Langzaamaan wordt het steeds ingewikkelder om als sportclub aan sportsponsoring te komen, op straffe van torenhoge boetes en dwangsommen.
In 2025 zal het niet meer toegestaan zijn om sportsponsoring toe te passen. Een aderlating voor sportclubs doordat dit een flinke knik hap uit de begroting zal opleveren. Echter, contracten die al voor 2025 waren afgesproken, mogen uitgediend worden. Er is een overgangsperiode ingesteld, dus enkel nieuwe sportcontracten zijn pas in 2025 verboden.
Conclusie
Sportsponsoring kent tal van voordelen, waarvan merkbewustzijn het meeste voor de hand ligt. Verreweg de populairste sport waar bedrijven voor sponsoren is voetbal. Alle 18 Eredivisie clubs hadden in het afgelopen jaar een sponsor uit de online casino branche. De succesvolle samenwerking heeft tot veel nieuwe bezoekers van online casino’s geleid.