Schiedam behoudt intercitystatus

07-02-2019 Wonen Redactie

Van Bergenhenegouwen, Vermeulen, Rosier en Ooijevaar tekenen voor de viersporigheid tussen Schiedam en Rotterdam


SCHIEDAM - Schiedam behoudt zijn intercitystatus. Dat kwamen vertegenwoordigers van de gemeente, de metropoolregio, de provincie en het rijk vanmorgen overeen.

In 2024 moeten er ieder uur op station Schiedam-Centrum zes sprinters en vier intercity's stoppen, in beide richtingen.  Vier andere intercity's passeren dan Schiedam zonder te stoppen.

Nu stoppen er nog vier sprinters en vier intercity's op het station. De winst voor Schiedam en omgeving zit hem vooral in de het behoud van de intercity's. Omdat de overheid op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam wil toewerken naar een 'metrosysteem' van vaak stoppende treinen, zodat een reiziger niet langer het 'spoorboekje' hoeft op te slaan, maar zich verzekerd weet van een trein binnen enkele minuten, dreigden de intercitystops in Schiedam in het geding te komen. Door de extra treinen op het traject werd het technisch niet mogelijk geacht de stops van de vier intercity's per uur in Schiedam in stand te houden, zonder forse aanpassingen aan de infrastructuur.

Die gaan er nu komen, zo spraken de Schiedamse wethouder Jeroen Ooijevaar, metropoolregiobestuurder Marc Rosier, gedeputeerde Floor Vermeulen en Jeroen van Bergenhenegouwen, plaatsvervanger van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (verhinderd, want debat in de Tweede Kamer) af. Twintig tot dertig miljoen euro wordt er gestoken in aanpassingen aan het spoor tussen Schiedam en Rotterdam, dat er al ligt omdat hierop eerder de sprinters en boottreinen tussen Rotterdam en Hoek van Holland reden. Het werk zal vooral aanpassingen aan de emplacementen en wissels betreffen. Het werk wordt snel opgepakt door Pro Rail, dat moet gaan zorgen voor de aanbesteding.

Niet duidelijk werd of ook het bedrijf Bombardier daarvoor in aanmerking komt. Op vragen van de pers of deze leverancier van software voor de Hoekse Lijn werd uitgesloten van de opdracht voor de spooraanpassingen, wilden de betrokkenen geen antwoord geven.

De kosten voor het viersporig maken van het traject Schiedam-Rotterdam worden opgebracht door rijk en regio, 50/50. In de regio betalen de metropoolregio en de provincie ieder de helft.

Het belang van de intercitystatus van Schiedam is groot, zo onderstreepte Ooijevaar: "Niet alleen voor Schiedam, maar ook voor Vlaardingen en Maassluis, Rotterdam-West en ook het Westland, en Spijkenisse." Volgens de Schiedamse wethouder bedient station Schiedam-Centrum een gebied met vierhonderdduizend mensen.

Ps. Dit artikel is na plaatsing aangepast, met name de spelling van regiobestuurder Marc Rosier.