'Just a perfect day' in het Julianapark
- Redactie
- 15-09-2022
- Uit
SCHIEDAM - De eerste markt met makers uit Schiedam-West pakte boven verwachting uit. Afgelopen zondag trokken er - naar de markt en naar Cultuur Borrelt - ruim duizend mensen naar het Julianapark. “We hadden niet meer kunnen verlangen.”
Dat zegt Nicole McMahon, die zich de geestelijk moeder van de Makersmarkt mag noemen. Zij kreeg het idee ervoor tijdens haar werk. “Ik ben chefkok en ben tijdens de Corona-lockdown maaltijden gaan verkopen.” Zelf woont ze in de Liduinastraat, sinds vier jaar, en dus kreeg ze haar meeste klanten in Schiedam-West. “Ik begon meer en meer te zien hoeveel creativiteit er in de wijk is”, vertelt ze, in het Engels, want als Australische wil ze graag nog iets zekerder worden in het gesproken Nederlands. Ze leerde in contact met haar klanten de wijk kennen, inclusief de bijzondere hobby’s die sommigen erop nahouden. Babykleertjes maken, pottenbakken, houtbewerken, handwerken, McMahon kwam het allemaal tegen. “Ik bedacht dat iedereen dat eigenlijk moest weten, wat er allemaal gemaakt en ook aangeboden wordt in de wijk.” Elkaar bijstaan met praktische zaken, nodig of wat minder hard nodig maar gewoon leuk of mooi, schept ook een band. “Ze leren je ook dat je onderdeel bent van een gemeenschap.”
Zo ontstond het idee voor een markt. McMahon vroeg haar buren en klanten wat ze van het idee vonden en of ze mee zouden doen met organiseren. Ze kreeg hulp, heel concreet van Kim van Zweden en Jitske-Sophie Venema. Er kwam contact met Cultuur Borrelt, het zomerse maandelijkse kleine festival en het leek alsof samenwerking vruchtbaar en leuk kon zijn. Cultuur Borrelt was ook bereid een markt financieel te ondersteunen, met 1000 euro. Daarvan konden de kramen - ‘we konden ze de verkopers zo gratis beschikbaar stellen’ - en drukkosten worden gedekt.
Zo groeide de Makersmarkt. Twintig makers leek een mooi doel. “Toen hadden we er na verloop van tijd tien en dat leek ons al mooi, genoeg om de markt door te laten gaan. Uiteindelijk stonden er zondag 24 makers in twintig kramen. Met mensen op een wachtlijst.”
Het bleek zoals gedacht: de combinatie muziek, gezelligheid en een makersmarkt werkte. Met dank aan het mooie weer, en het eind van de zomer, met bijna iedereen in een goed humeur. ‘Smiling faces en warm hearts’ te over in het Julianapark, zo constateerde McMahon. De Makersmarkt had ook zelf voor een gezellige ontmoetingsplek gezorgd, in de vorm van de Kletshoek: koffie, thee en een spelletje om elkaar te treffen.
Op voorhand spraken de organisatoren de verwachting uit dat de Makersmarkt voor tweehonderd extra bezoekers zou moeten kunnen zorgen. “Cultuur Borrelt trekt gemiddeld zo’n 450 mensen naar het park. Afgelopen zondag is er geteld en waren er meer dan duizend mensen.”
Al met al: “We hadden echt niet meer kunnen verlangen voor onze eerste Makersmarkt.” Een vervolg lijkt dan ook logisch. Te meer daar de markt niet alleen zorgde voor toeloop en gezelligheid, maar nota bene ook voor handel. “Alle kraamhouders hebben meer verkocht dan ze vooraf dachten te doen. Ikzelf ben zelfs uitverkocht.” McMahon verkocht smaakversterkers, olie met kruiden uit landen als Italië, Thailand, India en China. “Flavourbombs.”
Al met al leerde McMahon - en met haar vele bezoekers van de markt - ‘dat je voor iets bijzonders niet naar Amsterdam of Rotterdam hoeft’. “Schiedam can be a cool place.”
Dus: in het nieuwe seizoen van Cultuur Borrelt is er vast en zeker een nieuwe editie van de Makersmarkt, en dan misschien niet alleen met verkopers uit west. Of… “Een Kerstmarkt lijkt me ook wel wat…”