Categorieën

Service

De Bonte Koe Chocolade is B Corp gecertificeerd

De Bonte Koe Chocolade is B Corp gecertificeerd
Winkelen

De Bonte Koe Chocolade is B Corp gecertificeerd

  • Partnerbijdrage
  • 31-07-2024
  • Winkelen
De Bonte Koe Chocolade is B Corp gecertificeerd

Wethouder Anouschka Biekman (l) kwam Amy Klein (m) en haar mensen feliciteren

SCHIEDAM - De Bonte Koe Chocolade in Schiedam is B Corp gecertificeerd. Hiermee sluit De Bonte Koe zich aan bij de B Corp-community; een groeiende groep bedrijven die het bedrijfsleven opnieuw uitvinden door een duurzaam doel na te streven, evenals winst. De Bonte Koe is gecertificeerd door B Lab, de non-profitorganisatie achter de B Corp-beweging, omdat het voldoet aan strenge sociale en milieunormen. 

B Lab is het non-profit netwerk dat de wereldwijde economie zodanig transformeert dat alle mensen, gemeenschappen én de planeet erop vooruitgaan. Wereldwijd zijn er meer dan negenduizend bedrijven B Corp gecertificeerd. In Nederland zijn er ruim driehonderd hoofdvestigingen van bedrijven deel van de community, zoals De Bonte Koe Chocolade, Seepje, Auping, Johnny Cashew, Ace & Tate en vele andere. Van deze bedrijven zijn er 35 werkzaam in de voedingsmiddelensector, waaronder bekende namen als Verstegen, Vivera, Crisp en branchegenoot Tony's Chocolonely. 

De B ​​Corp-certificering richt zich op de gehele bedrijfsvoering en omvat vijf belangrijke impactgebieden: Governance (bestuur en aansturing bedrijf), Werknemers, Gemeenschap, Milieu en Klanten. Het certificeringsproces is streng, waarbij aanvragers een benchmark score van ten minste tachtig (van de tweehonderd) punten moeten behalen en bewijs moeten leveren van sociaal en milieuverantwoorde praktijken met betrekking tot energievoorziening, afval- en watergebruik, werknemerscompensatie, diversiteit en bedrijfs transparantie. De Bonte Koe scoorde 85,8 en scoorde hoog op het gebied van werknemers, en liet ruimte voor verbetering zien op het gebied van klanten. Om de certificering te voltooien, heeft het bedrijf hun toewijding aan een doel dat verder gaat dan winst wettelijk vastgelegd in hun bedrijfsartikelen. Elke drie jaar moeten B Corp bedrijven zich opnieuw certificeren om de certificering te behouden.

Van de gecertificeerde bedrijven in Nederland zijn er 39 waarvan een vrouw tot de eigenaren behoort. Bij De Bonte Koe is dat het geval. Amy Klein en haar broer Connor Klein zijn de eigenaren. Zij vormen de tweede generatie van dit in 1992 opgerichte familiebedrijf dat op ambachtelijke manier chocolade vervaardigt. De missie van De Bonte Koe is: “De lekkerste, eerlijke en handgemaakte chocolade van Nederland maken. En dat met een zo positief mogelijke impact op mens, dier en milieu. Hiermee willen we een voorbeeld zijn voor andere ambachtelijke familiebedrijven.”

"Drie jaar geleden lazen Connor en ik het boek 'Let my people go surfing' van de Amerikaanse bergbeklimmer Yvon Chouinard, de oprichter van het outdoor-kledingmerk Patagonia." Het boek inspireerde ons om met een zo positief mogelijke impact op mens en milieu verder te gaan met het bedrijf", zegt Amy Klein.  

Connor Klein: "Sindsdien hebben we een aantal dingen gedaan. Zo is het bedrijf overgegaan naar biologisch gecertificeerde en traceerbare cacao van de Grupoconacado Coöperatie in de Dominicaanse Republiek. We hebben verpakkingen verbeterd en recyclebaarder gemaakt. Op het dak van onze panden aan de Lange Haven en Hoogstraat in Schiedam zijn zonnepanelen geïnstalleerd. We kochten een elektrische bestelbus. Ook medewerkers die tijdelijk bij ons werken bouwen pensioen op. We sponsoren een kindersurfteam in Dakar en in eigen land werken we samen met JINC om kinderen te inspireren een ambacht te leren. Structureel vragen we feedback aan medewerkers, klanten en organisaties.” En dit is nog maar het begin van de impactreis van De Bonte Koe. De toekomstige ambitie van het bedrijf is om verpakkingen duurzamer te maken en duidelijke energie- en waterbeheer doelen te implementeren in bedrijfsvoering en training.

Amy Klein vervolgt: "Twee jaar geleden zijn we gestart met het certificeringsproces bij B Lab en nu zijn we dus officieel B Corp. Het houdt ons scherp om méér te doen dan incidentele successen behalen op duurzaamheidsgebied. In de bedrijfsvoering geldt voortdurend ‘go for good’. In ons beleid is de trits 'people planet profit' leidend."

Klein vertelt er zelf meer over in een videofilmpje dat u hier kunt zien.