Categorie├źn

Service

De rode vlag in Schiedam

De rode vlag in Schiedam
Nieuws

De rode vlag in Schiedam

  • Han van der Horst
  • 11-12-2022
  • Nieuws

COLUMN - Het is al een tijd geleden dat in Schiedam een rode vlag te zien was. Op de een of andere manier is die sterk uit de mode geraakt. Nu keert hij in een andere vorm en voor een andere doelgroep terug.

Daarvoor zorgt de Ford-dealer die al sinds jaar en dag in Schiedam-West gevestigd is. Het wordt één van de twee adressen in Nederland waar je een Hongqi-auto kunt aanschaffen. Hongqi betekent Rode Vlag.

Ondanks de benaming is de Hongqi geen wagentje voor het volk. De aanschafprijs begint bij € 83.500,-, maar als je dat hebt liggen in een bescheten doekje, ga je natuurlijk meteen voor de versie President van € 103.590,-. Het leasetarief is € 1289,- per maand. Er moeten genoeg Schiedammers zijn die zich dit kunnen veroorloven, zeker als zij zich bezighouden met de handel in roesmiddelen. Aan de andere kant: met zo een kar loop je misschien teveel in het oog. En je hebt kans dat de buren tegen je zeggen: ¨Wat voor een hoerensloep heb je nu weer bij ons in de straat gezet?¨

Terzake nu. De President heeft een actieradius van 496 kilometer. Daarna moet hij aan de elektrische tiet. Hij haalt wél een topsnelheid van tweehonderd kilometer per uur. Een vermoeidheidssensor zit er niet in en evenmin nachtzicht met persoonsherkenning. De verstelling van de elektrisch verwarmde stoelen heeft dan weer wel een geheugen. Het hele binnenwerk is van leer. Net als bij een vliegtuig kun je de buitentemperatuur aflezen, terwijl je luistert naar de DAB+-radio of audiostreaming via blue tooth. Apple Carplay of Android Auto zit er niet in. Vlak tenslotte de regensensor niet uit.

De Hongqi President biedt geen inbraakalarm. In China gaat men er ongetwijfeld vanuit dat iemand die in een dergelijke auto rijdt sowieso al gevaarlijk genoeg is. Dan kijkt een autodief wel uit.

Op het eerste gezicht zou je denken dat Hongqi de luxe kant is opgegaan nadat Deng Xiaoping in de jaren tachtig de leus had uitgevaardigd: ¨Rijk worden is glorieus!¨. Dat is niet het geval. Toen het eerste model in 1958 uit de fabriek kwam, was de wagen al bestemd voor de delicate billen van Mao Dze Dong en andere hoge partijfunctionarissen. Ook haalde de Chinese regering er hoge gasten mee van het vliegveld. Aanvankelijk kopieerden de ingenieurs van Hongqi Russische limousines. Later haalde men de inspiratie uit de Verenigde Staten en Japan. Het bedrijf heeft een aantal jaren Rolls Royces in licentie gebouwd. Luisteren wij eerbiedig met ons allen naar de Ode aan de Rode Vlag: https://www.youtube.com/watch?v=Ao8tB-J2fW8.