Havenstad Schiedam heeft toekomst
- Mari Dingenouts
- 12-07-2025
- Nieuws
De PTC-kraan en een van de Wind-schepen, met op de voorgrond het hoofdkantoor van GustoMSC
INGEZONDEN - Toen in 1275 gravin Aleida Schiedam stadsrechten verleende, was Schiedam vooral havenstad. Er is over de geschiedenis van Schiedam als havenstad, met zijn binnen- en buitenhavens, heel wat geschreven en heel veel foto’s gepubliceerd.
In 1990 en 1991 vierde Schiedam zijn schitterende havens, binnenwateren en ONS Havendienst met de manifestatie 'Schiedam vaart wel'. Alle havens werden op een ludieke en publicitaire wijze voor het voetlicht gebracht, bestaande feesten en of festivals gekoppeld aan de viering. Denk aan het Haven-, Muziek- en Molenfestival, de Aleidafeesten, Maasboulevardfeesten, Open Havendag rond de Wilhelmina- en Wiltonhaven. Historicus Hans van der Sloot kreeg toen ook van de Openbare Nutsbedrijven (ONS) opdracht een boek te schrijven dat in 1991 uitkwam met als titel Havenboek Schiedam. In dat boek ook een apart hoofdstuk Leve de Gorzen.
Op 9 november 1999 publiceerde Arie van der Knaap in de Binnenvaartkrant onder de kop: Schiedam oudste havenstad in de Rijnmond. Hij beschreef ook in hoofdlijnen de geschiedenis en de werkwijze van de Havendienst tot dan toe. Vanaf 1339 had Schiedam goede (binnen)havens. Visserij, koopvaardij en handel ontwikkelden zich gunstig. Hetgeen tot gevolg had dat vele scheepswerven, tuigerijen en distilleerderijen zich vestigden in Schiedam. Het graan voor het stoken van gedistilleerd werd aangevoerd door de schepen. Rond 1900 was de situatie van onze havenstad op een dieptepunt beland.
De redding zette al in in 1888 toen de aanleg van de Waterweg een feit was. Schiedam lag aan de Nieuwe Maas gunstig. Een drietal voorname scheepswerven vestigden zich: Gusto in 1904. Door het begin van de bouw van de Wilhelminahaven in 1914, waaraan de werf Nieuwe Waterweg werd gebouwd, volgde ook de vestiging van Wilton-Fijenoord in 1916. Later ontwikkelde zich een bedrijvigheid die verband houdt met de offshore, scheepsbenodigdheden en milieutechnieken.
Vele inwoners van de Gorzen werkten bij de genoemde bedrijven, zij waren verknocht aan hun vak, hun werf en (ondernemings)verenigingen. Tijden zijn veranderd. De havens van Schiedam zijn veranderd en moeten steeds aangepast worden aan de eisen van de tijd op een manier die aansluiting vindt op de diverse wensen van de Schiedammers. De geschiedenis van Schiedam als oudste havenstad in de Rijnmond krijgt door de veranderingen en die op komst zijn, steeds een nieuwe dimensie.
De aangepaste binnenhavens kregen ook meer een toeristische betekenis door het aantrekken van historische vaartuigen en pleziervaartuigen en betere afmeermogelijkheden. De toename van de bruggen in de stad temperde de ontwikkeling van het watertoerisme en het economische belang. Het watersportweekend, de Gondelvaart in de Brandersfeesten stimuleerden de aantrekkingskracht van onze havenstad. Laten we hopen dat de Schiedamse wereldgiganten gevestigd aan en in onze buitenhavens een positieve industriële, economische, culturele bijdragen kunnen en blijven leveren met name aan de Schiedamse samenleving, net zoals dat destijds gebeurde toen de Gusto en Wilton-Fijenoord zich sterk ontwikkelden. Schiedamse havens hebben de toekomst. Schiedam viert de toekomst, met een knipoog naar het verleden!