Categorieën

Service

Jonge kunstenaars dingen in Schiedam naar Volkskrantprijs

Jonge kunstenaars dingen in Schiedam naar Volkskrantprijs
Uit

Jonge kunstenaars dingen in Schiedam naar Volkskrantprijs

  • Advertorial
  • 26-03-2024
  • Uit
Jonge kunstenaars dingen in Schiedam naar Volkskrantprijs

Werk van de vijf genomineerden; beeld: Stedelijk Museum Schiedam


SCHIEDAM - Vijf kunstenaars strijden vanaf 6 april om de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2024.

De genomineerden zijn Victor Crepsley, Sebastian Haquin, Narges Mohammadi, Josse Pyl en Dion Rosina, zij maken kans op een prijs van tienduizend euro. Hun werk is tot en met 23 juni te zien in een groepstentoonstelling in Stedelijk Museum Schiedam.

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een gerenommeerde kunstprijs voor talent tot en met 35 jaar, wonend of werkend in Nederland. De kunstenaars worden voorgedragen door scouts uit de kunst- en cultuurwereld. De lijst met oud-winnaars bevat namen als Femmy Otten, Guido van der Werve, Evelyn Taocheng Wang, Anne Geene en Özgür Kar. Kunstenaars met wie het Stedelijk Museum Schiedam nadien vaak een nauwe relatie onderhoudt, zoals blijkt uit de recente solo’s van eerdere genomineerden als Zoro Feigl en Femmy Otten. In 2022 won Salim Bayri, die werd voorgedragen door scout Abdelkader Benali.

Juryprijs en publieksprijs
In mei maakt een vakjury bekend wie de prijs van tienduizend euro wint, máár het publiek kan ook stemmen: de publieksfavoriet wint €2.500. Bezoekers kunnen hun stem achterlaten in een stembus in de tentoonstelling. Op zondag 9 juni wordt de publieksfavoriet bekend gemaakt tijdens een speciale publieksdag. De prijzen worden vanaf dit jaar beschikbaar gesteld door het Schiedamse De Groot Fonds.

Opening tentoonstelling 5 april
Voor deze editie hebben modeontwerper Duran Lantink, kunstenaar en curator Charl Landvreugd, curator Inez Piso, kunstenaar Constant Dullaart en kunstcollectief/galerie Opperclaes (Linda van der Vleuten en Bruce Tsai) kunstenaars voorgedragen. Deze vijf scouts treden op als ‘ambassadeur’ van een kandidaat en houden bij de opening van de tentoonstelling een pleidooi waarom hun kunstenaar de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs verdient. De officiële opening vindt plaats op vrijdag 5 april om drie uur.  

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een samenwerking tussen de Volkskrant en het Stedelijk Museum Schiedam met ondersteuning van het Schiedamse De Groot Fonds dat de geldprijzen beschikbaar stelt. Directeur van het De Groot Fonds, Luuk Ruys: “Wij vinden het belangrijk dat zo’n toonaangevende kunstprijs in Schiedam wordt georganiseerd, en de beste jonge kunstenaars van Nederland hier zijn te zien.” De juryprijs wordt in mei bekend gemaakt. De publieksprijs wordt uitgereikt op een speciale Volkskrant Beeldende Kunst Dag op zondag 9 juni. Museumdirecteur Anne de Haij: “De Prijs past bij onze ambitie om een museaal podium te bieden aan Nederlandse hedendaagse kunstenaars; en hun werk naar een groot publiek te brengen. Veel van de genomineerden van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs blijven we daarna volgen.”



Over de vijf genomineerde kunstenaars:

Victor Crepsley ​
​Victor Crepsley heet eigenlijk Jason Dolman (1996). Zijn alter ego is afgeleid van Larten Crepsley, de vampier uit een boekenreeks. Je kunt in die naam ook de woorden ‘victorie’ en ‘crap’ lezen, ofwel ‘overwinnaar van het vuil’.

Van Flügelflesjes tot Playmobil-magazines: met de spullen die hij verzamelt, bouwt ­Victor Crepsley een wereld die volgens hem ‘universeel is in zijn schoonheid en zijn lelijkheid’. Hij mixt film, collage, sculptuur, muziek, fotografie en liveperformance tot verleidelijke en soms hysterische kunstwerken.

Duran Lantink over zijn keuze voor Victor Crepsley: "Het verrast mij altijd hoe veelzijdig Victors werk is."

Sebastian Haquin
Sebastian Haquin (1991) is een figuratieve schilder die een eigen draai geeft aan portretten, stillevens en allegorische scènes. ‘Op poëtische wijze en met een lichte queer ondertoon verbeelden de schilderijen de onderliggende nervositeit van twintigers en dertigers’, aldus kunstenaar Charl Landvreugd, die Haquin heeft voorgedragen.

Haquin werd geboren in Londen, deed de kunstacademie in Melbourne en werkt sinds een aantal jaren in Rotterdam. Hij schildert zijn olieverfschilderijen nat-in-nat, dus zonder dat de lagen tussendoor drogen. Zijn startpunt zijn dromen en vervormde herinneringen, die hij met modellen naschildert.

Scout Charl Landvreugd over zijn keuze voor Sebastian Haquin: "Op poëtische wijze en met een lichte queer ondertoon verbeelden de schilderijen van Sebastian Haquin de onderliggende nervositeit van twintigers en dertigers."

Narges Mohammadi
​Narges Mohammadi (1993) vluchtte als kind met haar ouders uit Afghanistan. Haar bekroonde afstudeerproject aan de kunstacademie in Den Haag bestond uit een architectonische installatie van 700 kilo Perzische halva, een traditioneel dessert uit het Midden-Oosten.

Met een zes meter hoge ui van suikerglas eerde ze haar vader, die overleed toen ze nog een kind was. Scout en curator Inez Piso moet door dat werk altijd aan Narges Mohammadi denken als ze uien snijdt, ‘omdat ze met alledaagse materialen en eetrituelen zulke krachtige herinneringen oproept’.

Scout Inez Piso over haar keuze voor Narges Mohammadi: "Narges' kunst is toegankelijk en weet me te ontroeren, omdat ze met alledaagse materialen en eetrituelen krachtige herinneringen oproept. Als ik in de keuken sta en uien snij, denk ik elke keer aan haar werk."

Josse Pyl
​Josse Pyl (1991) ziet onze dagelijkse omgeving als één groot taalweb. Dat web – niet alleen letters en lijnen, maar bijvoorbeeld ook een aanraking – wordt verbeeld in tekeningen, sculpturen, architectonische installaties en video’s. Pyl onderzoekt taal als een ‘kneedbaar materiaal dat onze omgeving en ons denken vormgeeft’.

Scout Constant Dullaart over zijn keuze voor Josse Pyl: "Het gevoel van enthousiasme en plezier overviel me toen ik op de Werkplaats Typografie voor het eerst zijn werk zag en ook gelijk de angst dat ik door mijn aanwezigheid de intieme choreografie van logica en gekte kon verstoren."

Dion Rosina
​De schilderijen en mystieke collages van Dion Rosina (1991) zijn gebaseerd op historisch beeldmateriaal, onverklaarbare fenomenen, mythologie en zijn persoonlijke verbeelding. Ze draaien om de onderbelichte geschiedenis van de Afrikaanse diaspora en hoe die tot nu toe doorwerkt.

"Dion Rosina ziet kans om historische beelden een nieuwe, hedendaagse en gelaagde betekenis te geven", aldus het kunstcollectief Opperclaes, dat hem heeft voorgedragen. "Door de representatie van personen van kleur in zijn werk verrijkt hij het verhaal van de Nederlandse schilderkunst."

De vijf genomineerde kunstenaars voor de vijftiende editie van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs presenteren hun werk van 6 april tot en met 23 juni in het Stedelijk Museum Schiedam. Bekendmaking prijswinnaar: mei 2024. Bekendmaking publiekswinnaar: 9 juni.



Stedelijk Museum Schiedam

Hoogstraat 112, Schiedam

Meer over Stedelijk Museum Schiedam →