Categorieën

Service

Schiedammers kunnen klachten over huisbaas melden

Schiedammers kunnen klachten over huisbaas melden
Wonen

Schiedammers kunnen klachten over huisbaas melden

  • Redactie
  • 02-10-2023
  • Wonen
Schiedammers kunnen klachten over huisbaas melden


SCHIEDAM - Vanaf vandaag kunnen Schiedammers hun klachten over hun huisbazen kwijt bij een nieuwe instantie: het meldpunt Ongewenst verhuurgedrag. Niet alleen huurders maar ook woningzoekenden kunnen daar terecht als ze ongewenst gedrag ervaren van hun (potentiële) verhuurders of verhuurbemiddelaars.

De instelling van het meldpunt is een uitvloeisel van de Wet goed verhuurderschap die in Nederland vanaf 1 juli van kracht is. Huisbazen die naar het oordeel van hun huurders niet aan deze wet voldoen, kunnen het moeilijk krijgen als een gedupeerde 'klant' zich meldt.

Voorbeelden van klachten zoals het gemeentebestuur die nu ziet zijn bijvoorbeeld die verplichting om een schriftelijke huurovereenkomst op te stellen, waar niet alle verhuurders aan voldoen. Verder is het verplicht dat woningeigenaren hun huurders informeren over hun rechten en plichten. Een belangrijk element van de nieuwe wet is ook dat een arbeidscontract en huurcontract los van elkaar moeten bestaan; het mag niet zo zijn dat mensen die hun werk kwijtraken ook het dak boven hun hoofd moeten missen.

Wethouder Antoinette Laan: “Schiedam heeft de afgelopen jaren vooropgelopen op het gebied van de aanpak van slechte verhuurders. We hebben met onze ervaringen bijgedragen aan deze wet, die ons helpt in de aanpak van slechte verhuurders. In Schiedam moet iedereen prettig kunnen wonen, ongeacht hoe je gezin is samengesteld of wat je verdient. We treden dan ook hard op tegen misstanden op de woningmarkt. Bijvoorbeeld als de verhuurder de huurder intimideert of discrimineert bij de toewijzing van een woning. Of als de verhuurder een te hoge waarborgsom vraagt.”

Op de website van de gemeente Schiedam kunnen huurders lezen welke zaken ze bij het meldpunt Ongewenst verhuurgedrag kunnen melden. Als een melding niet door het meldpunt zelf in behandeling kan worden genomen, helpt de gemeente met het vinden van juiste instantie waar de melding wel kan worden gedaan, zo zegt zij toe.