Categorieën

Service

Vier aanbevelingen in strijd tegen wapens bij jongeren

Vier aanbevelingen in strijd tegen wapens bij jongeren
Politiek

Vier aanbevelingen in strijd tegen wapens bij jongeren

  • Ingezonden
  • 16-10-2023
  • Politiek
Vier aanbevelingen in strijd tegen wapens bij jongeren


SCHIEDAM - Peter Ottens, boegbeeld van Yets Foundation, werd door de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid van de Tweede Kamer uitgenodigd voor een rondetafelgesprek over wapens en jongeren. Hij voelde zich 'enorm vereerd', maar moest verstek laten gaan. Hij zette vier aanbevelingen die in zijn ogen het verschil kunnen maken, op verzoek van de parlementariërs op papier.

"Het begint bij intentie: Het lijkt alsof veel beleid wordt gemaakt vanuit angst voor eigen veiligheid in plaats van het daadwerkelijk bekommeren om de jongeren. Geven we diep in ons hart om deze jongeren en hun toekomst? Leven we oprecht mee met wat zij meemaken in hun wereld? Zijn we nieuwsgierig naar wat maakt dat ze in staat zijn met een wapen rond te lopen? Beleid begint bij de intentie om zorg te bieden."

"Er wordt nu vooral geïnvesteerd in het wegnemen van wat de jongeren niet mogen hebben, maar te weinig in het geven wat alle jongeren zouden moeten hebben: Vertrouwensrelaties met positieve rolmodellen die er onvoorwaardelijk zijn en een positieve (alternatieve) context kunnen bieden. Beleid moet zich erop richten om op lokaal niveau mensen en interventies in te zetten die dat daadwerkelijk kunnen leveren."

"Jongerenwerk, coaching en sport zijn niet automatisch tools die werken. Het zijn de personen, benadering en aanpak die het verschil maken. Als er op het sportveld ruimte is voor agressie, wordt dit meegenomen naar de wijk. Als coaching zich enkel richt op nieuw gedrag welkom heten, in plaats van afscheid nemen van waar het nog pijn doet, dan raken we de kern van het probleem niet aan. Beleid moet niet alleen omschrijven 'wat' er moet gebeuren, maar vooral ook 'hoe' het moet gebeuren. Dit helpt in het maken van keuzes wie/wat je waar het beste in kan zetten."

"Veel grote campagnes kiezen voor bepaalde rolmodellen vanwege hun grote bereik of aantal volgers. Het succes van deze influencers, rappers en voetballers uit zich nog te vaak in geld. Dit moedigt jongeren onbewust aan om nog meer waarde te hechten aan (snel) geld. Beleid moet zich niet richten op wat jongeren willen, maar op wat ze nodig hebben: Zet lokale rolmodellen in die dichter bij de doelgroep staan, maar ook realistische perspectieven kunnen bieden."