Categorieën

Service

VVD dringt aan op maatregelen voor grotere verkeersveiligheid

VVD dringt aan op maatregelen voor grotere verkeersveiligheid
Politiek

VVD dringt aan op maatregelen voor grotere verkeersveiligheid

  • Redactie
  • 23-12-2024
  • Politiek
VVD dringt aan op maatregelen voor grotere verkeersveiligheid

Foto: Flashphoto

SCHIEDAM - De VVD-fractie in de Schiedamse gemeenteraad heeft eerder vragen gesteld over de vele aanrijdingen die er bij de snelwegop- en -afrit Schiedam-Noord, op de Hargalaan, plaatsvinden. De fractie betrekt daar nu ook de BK-laan in, naar aanleiding van het dodelijke ongeval tien dagen geleden. 

De liberalen willen graag van het college weten welke actie Schiedam onderneemt om onveilige verkeerssituaties aan te pakken. 

Op de Hargalaan is het de afgelopen jaren verschillende keren ‘raak’ geweest, soms zelfs letterlijk heel hard. Het duurt de fractie te lang eer wordt gekomen tot maatregelen die aan de onveilige situaties een eind maken. “In oktober 2023 heeft u onze schriftelijke vragen beantwoord omtrent de verkeersveiligheid op de Hargalaan ter hoogte van de afrit van de A4”, zo stelt de VVD bij de vragen. “Wij zien ondanks maatregelen als het snoeien van het groen, nog altijd zware ongevallen plaatsvinden op deze kruising, waar een op- en afrit van de snelweg die uitkomt op een doorgaande weg met twee banen en waar bovendien zonder verkeersregulering ook auto’s de weg oversteken.”

Recent was het weer raak, reden voor de fractie om opnieuw aan de bel te trekken. Schiedammers doen regelmatig hun beklag bij de fractie. 

Die vragen aan het college kwamen ongeveer gelijktijdig met het ongeval voor de ingang van het Julianapark in west, waar op 12 december een 88-jarige man dodelijk bij werd verwond. 

“In de beantwoording van de schriftelijke vragen in oktober 2023 heeft u gesproken over het verkeerscirculatieplan dat naar verwachting in kwartaal 2 van 2024 aan de raad zou worden aangeboden. Dit plan laat nog op zich wachten.”

De fractie wil uiteraard weten waar het toegezegde plan blijft. Maar ook wat er wordt ondernomen tot die tijd. Zijn er al (voorbereidingen tot) fysieke maatregelen genomen? Youri Volkman, die namens de VVD de vragen stelde, licht kort toe. “Ongevallen kunnen hun oorzaak vinden in het ontwerp van een kruispunt, slechte verlichting van voetpaden of bijvoorbeeld een belemmerd zicht. Wat mij betreft moet de gemeente hierop actie ondernemen waar mogelijk en ik roep burgers ook op gevaarlijke situaties altijd te melden bij de gemeente. Over dergelijke situaties stellen wij nu vragen.”

Een speciaal woord wijdt de VVD aan mensen die het niet zo nauw met de verkeersregels nemen. “Naast kruispunten die vanwege het ontwerp onveilig zijn, zien we op meerdere plekken in Schiedam de verkeersveiligheid afnemen, door met name gedrag van verkeersaso’s.”

“(Veel) te hard rijden, onnodig veel herrie maken, parkeren op een manier dat niemand meer over de stoep kan lopen. Allemaal asociaal gedrag dat niet mag en waarop wat ons betreft gehandhaafd moet worden”, aldus Volkman. “We zien dat dit gedrag verspreid door de stad een probleem is en hopen dat we stappen kunnen zetten naar een verbeterde verkeersveiligheid.”

Volkman nuanceert: “Uiteraard zijn niet alle weggebruikers verkeersaso's, sterker nog de meeste mensen doen hun best om op een veilige manier van A naar B te komen. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om op een goede manier gebruik te maken van de weg. Dat houdt wat mij betreft in dat je anderen niet in gevaar brengt en je aan de regels houdt.”

Daarom vraagt de fractie aan het college wat het denkt te gaan doen om dergelijke weggebruikers tot ander gedrag te brengen. “Bent u bereid om maatregelen te treffen tegen specifiek verkeersaso’s? Welke maatregelen behoren tot de mogelijkheden? Zijn concrete maatregelen onderdeel van het verkeerscirculatieplan?” 

Zelf heeft Volkman samen met zijn fractie wel wat ideeën: “Asociaal gedrag moet wat ons betreft gecorrigeerd worden, zodat mensen erop worden gewezen dat het niet de bedoeling is om je auto overal te parkeren of heel hard te rijden.”