Categorieën

Service

Wat er op zondagochtend de lucht in vliegt...

Wat er op zondagochtend de lucht in vliegt...
Nieuws

Wat er op zondagochtend de lucht in vliegt...

  • Silvia Borsboom
  • 02-09-2023
  • Nieuws
Wat er op zondagochtend de lucht in vliegt...

COLUMN - Nou, lekker weer. Eindelijk dachten we eens toe te komen aan een ochtendje uitslapen… nee dus. Ook in het ‘stadse’ deel van Schiedam wordt je tegenwoordig op zondag wakkergeherried door de vliegtuigen.

Voor mijn gevoel gingen ze al even na zessen, maar tussen zeven en half acht was het echt raak, en was er geen uitslapen meer aan. Benieuwd hoe het morgen gaat.

Een buurman had me pas laten zien hoe je op de website flightrader24 kan zien welke vliegtuigen er in de lucht zijn - en je kan er ook mee terugkijken. Zodoende kon ik de klok min of meer terugzetten en inzoomen op Schiedam. Wel even goed om te weten dat UTC, ‘universal time’, in de zomer twee uur verschilt van de Nederlandse tijd, vroeger wel te verstaan. En wat een drukte, in dat luchtruim; niet per se van opstijgende vliegtuigen, maar als je ziet wat er allemaal langskruist van hot naar her…

Nou, van vliegtuigen tussen zes en zeven boven Schiedam is niks terug te vinden, of het moet een vlucht van Hannover naar Lanzarote zijn, die om tien voor zeven nodig even over Schiedam langs moest komen. Maar die vliegtuigen gaan hoog over toch, die hoor je toch niet?

Maar dan om zeven uur barst het los. Dat is ook de tijd dat vliegtuigen mogen vertrekken vanaf Zestienhoven, heb ik geleerd van artikelen op deze website. Maar daar leerde ik ook van dat het de bedoeling was dat vliegtuigen die in westelijke richting opstijgen, geacht worden snel vanaf de grond een bocht naar rechts te maken, om Schiedam-Noord zo te ontwijken en dan met een ruime bocht en hoogte winnend, over Midden-Delfland dan ergens tussen Vlaardingen en Maassluis door te steken naar het zuiden.

Nou, niet op onze uitslaapochtend. Alles ging, gezien de ‘avatars’ op de website, knal regelrecht over Schiedam. Niks geen bocht naar rechts, eerder naar links, hop, zo snel mogelijk naar het zuiden. Pal over Schiedam dus.

Eerst de TRA70R, leerde de site. Eer mijn ogen de wekker gevonden hadden was het bijna tien over zeven. Naar Girona ging het, dat is een ander woord voor ‘de Spaanse zon’. Ongeveer aan een touwtje erachteraan kon de volgende vliegmachien, de TRA75F, naar Alicante. Dat is even verderop, maar niet zo zonnig. Bij Transavia hadden ze het maar druk, want nog geen tien minuten later ging de TRA85W naar Bergerac. Dat is ergens in Frankrijk, maar ook daar in de buurt hebben ze zonovergoten stranden. Om het feestje af te maken: om ergens rond kwart voor acht, de TRA41U, naar Valencia. Dat de appelsienen daar schitteren in de zon, weten we allemaal.

Ik lag toen al lang niet meer te dommelen of te draaien. Ik heb hem volgens mij ook niet echt gehoord, want volgens de flightradar ging die vooral over Vlaardingen. Eerste koffie ging erin; nog net voor ik de douche inliep hoorde ik wel het geluid van nog machine, naar nu blijkt de TRA5371, naar Fez, Marokko.

Ik kan me vergissen hoor. Maar dat vliegveld wordt ons toch verkocht als een luchthaven belangrijk voor onze regionale economie. Al die snelle jongens uit het Rotterdamse die snel zaken moeten kunnen doen in Londen, of zeelui die op moeten stappen op hun schip in een Aziatische haven. Maar wat er op zo’n zondagmorgen in Rotterdam op het vliegveld stapt. Ach, ik had het zelf kunnen zijn. Maar wie zijn de laatste jaren het zonnetje toch wat dichter bij huis aan het zoeken. En met enige mazzel - we hebben nu een paar jaar achter elkaar vakantie in juni - lukt dat supergoed. Ik kan het u aanraden - kunnen wij misschien nog eens genieten van een luie zondagochtend!