Categorieën

Service

Xenos op nieuwe plek klaar voor Schiedamse klanten

Xenos op nieuwe plek klaar voor Schiedamse klanten
Winkelen

Xenos op nieuwe plek klaar voor Schiedamse klanten

  • Ted Konings
  • 14-02-2025
  • Winkelen
Xenos op nieuwe plek klaar voor Schiedamse klanten

Mitchell Prins (centraal), opent samen met landelijk verkoopdirecteur Ellen van Bergeijk de nieuwe zaak; foto: Xenos

SCHIEDAM - Mitchell Prins hoopt mee te liften op de gunstige ontwikkeling die de Passage doormaakt. De vestigingsleider van de Xenos in het Schiedamse winkelcentrum ziet kansen en is optimistisch. “Wij zijn er als Xenos, samen met de andere ondernemers, klaar voor om mensen te ontvangen en omzetten te maken.” 

Prins opende vorige week donderdag de nieuwe en verhuisde Xenos. Op de ‘begane grond’ van het winkelcentrum, in een pand, of eigenlijk twee, die ‘jaren hebben leeggestaan’. Behalve de winkelketen met het hoofdkantoor in Waalwijk, zijn ook andere ketens flink aan het verbouwen en/of verhuizen in de Passage. “Als ook de Zeeman en de Turkse supermarkt die waarschijnlijk in ons oude pand komt, zijn ingericht, is het winkelcentrum op orde voor de klant.” Prins is erover te spreken hoe eigenaar Ping Properties dat met de huurders in het complex voor elkaar heeft gekregen. 

Het was een lekker feestje van de week, vertelt de winkelchef. “Op de openingsdag stond er om elf uur een rij tot aan de juwelier op de hoek aan de overkant. Xenos bood 25 procent korting op een artikel naar keuze en voor de eerste honderd klanten een big shopper met daarin een kandelaar. “Die honderd tassen waren zo weg, bizar”, kijkt Prins terug.

Het zal verklaard worden door de voorliefde die Schiedammers volgens hem voor aanbiedingen hebben. Dat bleek maar eens te meer toen Prins tijdens de sluiting van de Schiedamse winkel in andere filialen aan het werk was. In Oud-Beijerland en Maassluis lijkt men wat minder om te kijken naar kortingsacties. “Dat enthousiasme zie je ook als de folder uitkomt”, zoals het winkelconcern dat iedere twee weken doet. 

Maar belust op koopjes hoeft nog niet te betekenen dat de interesse oppervlakkig of ‘platonisch’ is. De vestigingsmanager staat soms nog steeds versteld van de genegenheid die klanten de winkel en zijn personeel betonen. Dat gaat van mensen die tijdens de verbouwing met regelmaat kwamen kijken - en van Prins nog een kop koffie konden krijgen - tot de vaste bezoekers die soms wel dagelijks even langskomen. “Ze hebben zo hun vaste loopje, en onze winkel hoort daarbij.” Ook rond de opening bleek dat. “Er waren mensen die kwamen ons een knuffel geven. Nou ja, vooral de dame die hier al zes jaar werkt. Die kent iedereen.”

Prins kan nog niet op zo’n lange staat van dienst bij Xenos bogen. Anderhalf jaar geleden ging hij er aan de slag. Maar ‘winkelbloed’ heeft de Hoogvlieter wel, na eerdere banen bij Actiesport (in het filiaal op de Hoogstraat) en Scapino. “Ik heb bij mijn sollicitatie gezegd dat men moest uitkijken met me, want de winkels waar ik werkte gingen allemaal failliet”, zegt hij met een gulle glimlach. Xenos had er vertrouwen in dat dat in dit geval anders gaat lopen, en Prins zelf heeft dat ook. De verhuizing brengt nieuwe energie in de winkel, en die valt dus ook breder in het winkelcentrum te signaleren. Dat is een basis om op te bouwen.

Toen Prins van de plannen met ‘zijn’ Schiedamse winkel van het Xenos-concern hoorde, was hij niet op voorhand enthousiast. “Het was weg of verhuizen.” Het werd verhuizen. Weg uit de gang dicht bij de ingang aan de Broersveld, naar even verderop. “In eerste instantie dacht ik: wel leuk, de koffiezaak voor de deur, maar verder zitten we toch wat weggestopt achter de roltrap. Maar toen hoorde ik van de terugkeer van Scapino en Wibra naar de Passage, als onze buren hier beneden, en dat zag ik wel zitten.” De drie zaken versterken elkaar, aldus Prins, die ook niet moeilijk doet om klanten door te verwijzen naar deze en andere winkels in het centrum als zijn Xenos iets niet in huis heeft. 

“Twee dagen na Kerstmis gingen we dicht, na een uitverkoop met 25 procent korting in die twee dagen na Kerst.” Prins leverde de sleutels van de winkel naast die van Zeeman in en ging elders binnen het bedrijf aan de slag, net als zijn collega’s. Wat hem daarbij opviel? “De klanten in Schiedam zijn toch wel flink Rotterdams. In Maassluis zijn ze vergelijkbaar, in Oud-Beijerland zijn de mensen toch meer, hoe zeg ik het, kerks?” Dat scheelt bijvoorbeeld in hoe de zaak er na een dag uitziet. “In Oud-Beijerland bleef het keurig netjes. Hier moet ik toch aan de slag.” Ook een winkelmanager doet alle voorkomende zaken: opruimen, recht leggen, schoonmaken.

De luxe van een concern achter je is dat je er specialisten op allerlei vlak hebt. Dus met de ombouw en verhuizing hoefde de filiaalmanager zich niet te bemoeien. “Slim dat we in januari zijn verhuisd”, want dat is in winkelland toch altijd een moeilijke maand. 

Vanuit het hoofdkantoor kwam er een plan voor de opstelling van de rekken en kasten en wat daarin moest. “Tien dagen geleden, op een vrijdag zijn we begonnen met de plankjes in de rekken te leggen. We hebben in ieder rek een schappenplan opgehangen.”Daarmee werd precies duidelijk welke artikelen waar moesten komen te liggen. Idem dito gaat het met een etalage, waar het concern duidelijke richtlijnen voor heeft. Ook al heeft een vestigingschef daar ook zo zijn inbreng in. “Wij zijn bijvoorbeeld geen meubelfiliaal.” Meubels verkopen in Schiedam minder dan elders, dus die spullen zullen in etalage en zaak minder accent krijgen.

De Xenos had vanuit het oude filiaal niet grootscheeps leegverkocht, en dus stonden er nog wel een honderd rolcontainers met artikelen opgeslagen in het leegstaande pand waar tot voor kort parfumerie Douglas was gevestigd. Dat was het eerste deel van het assortiment. Zaterdag een week geleden bracht een vrachtwagen nog eens 83 rolcontainers met artikelen. Twee dagen later kwam er nog een truck met spullen - die overigens door het winkelcentrum moesten worden gereden, omdat het laden en lossen op de hoek Boomgaardstraat/Broersveld moet gebeuren. “Met een ploeg van twintig, 25 man zijn we aan het werk gegaan. We hadden hulptroepen van CPM (een internationaal bedrijf dat winkels helpt met hun verkoop op velerlei vlak, red.) en ook mensen van The Young Ones hielpen. Het was een hele leuke groep.” Zo werd het een week met hard buffelen en ook genoeg plezier. “Lange dagen, van half acht tot half zes, vijf dagen achter elkaar. Op woensdagmiddag was het werk zo goed als gedaan. 

Toen Prins aan het eind van die dag eens zijn winkel rondkeek, was hij opgetogen. “Super, geweldig. Een winkel met bredere paden dan we hadden, overzichtelijk - vanaf de kassa kan je bijna de hele winkel overzien. Licht ook.” Het blauwe plafond zorgt voor een rustige sfeer.

Klanten waren na de opening donderdag al net zo enthousiast. “We zijn nu een paar dagen open, ik heb twee keer kassa gedraaid. Van de twintig klanten zeiden negentien er: ‘wat is het mooi geworden’. Mensen vroegen ook of het groter was, maar dat is het niet.” 

“Ik had gedacht, er gaat in die eerste dagen zeker het nodige fout, maar het verbazingwekkende was dat dat eigenlijk niet zo is. De actie op de kassa deed het donderdag niet. Dat konden we handmatig rechtzetten. Dat was het.” 

De Xenos-medewerkers in Schiedam, samen met enkele betrokkenen bij de opening vanuit het hoofdkantoor

En zo begint een nieuw avontuur van Prins in Schiedam. Samen met zijn vijf collega’s (vier vaste krachten en een weekendkracht) wil hij de Schiedammers een fijne winkel bieden. “Ik zeg altijd: tachtig procent ligt aan het personeel. Als je binnenkomt even groeten, niet wijzen maar meelopen als iemand vraagt waar iets staat. Of zeggen: ‘normaal loop ik mee, maar nu kan ik net weg bij de kassa’.” Prins wil een winkel die uitnodigt, waar mensen graag binnenlopen en nog eens terugkomen. Hij weet dat het daarbij de kleine gebaren zijn die een verschil maken. En een zaak moet natuurlijk opgeruimd en schoon zijn.

Overigens: “Misschien ben ik binnenkort ook wel filiaalmanager op Zuidplein. Dat hoor ik van de week.” Dan gaat het om een vervanging vanwege zwangerschapsverlof, waarbij Prins de twee winkels tegelijk onder zijn hoede heeft. “Dan verdeel ik mijn tijd over de twee winkels. Misschien kan ik nog iemand aannemen.” Prins zoekt in Schiedam vooral een weekendkracht, een jonge invaller. “Dan kan ik een van de vaste mensen meer doordeweeks inzetten.”

Betekent een en ander dat Prins binnenkort weer uit Schiedam verdwenen is? “Nee, ik wil in Schiedam blijven. In een mooie nieuwe winkel met leuke klanten.”