Categorieën

Service

Goede en slechte plannen rond bijplaatsing vuil

Goede en slechte plannen rond bijplaatsing vuil
Wonen

Goede en slechte plannen rond bijplaatsing vuil

  • Han van der Horst
  • 10-11-2024
  • Wonen
Goede en slechte plannen rond bijplaatsing vuil

COLUMN - Er bestaat in Schiedam veel onvrede over de rotzooi die zo vaak rond vuilniscontainers wordt gevonden. De klachten hierover zijn niet van de lucht. Men vraagt om een strenge aanpak. Wethouder Cemil Kahramanoğlu wil hierop inspelen. Hij is van plan op auto´s camera´s te installeren die opnames maken van bijplaatsingen. Zo worden daders erbij gelapt. Ze krijgen dan de hoge boetes waarmee op de containers zelf al sinds jaar en dag wordt gedreigd. 

Tegelijk wil hij, zoals deze site het formuleert, een treintje wagens door de stad laten rijden die het grof vuil voorgesorteerd meenemen: eerst komt de auto voor oude meubels, dan voor ijzeren voorwerpen enzovoorts. 

In bepaalde wijken is de verplichte chipkaart om de containers te openen bij wijze van proef afgeschaft. De wethouder wacht op de resultaten.

Zo vertoont Kahramanoğlu twee gezichten: hij is tegelijkertijd de strenge vervolger en de bestuurder die de burgers daadwerkelijk helpt van hun vuil af te komen.

Die chipkaart waarmee je één enkele container bij jou in de buurt kunt openen, is natuurlijk vanaf het begin een rampenplan geweest. In een stad als Schiedam is dat vragen om moeilijkheden. Er wonen hiero genoeg mensen die nooit aan zo´n chipkaart kunnen komen omdat ze illegaal verblijven of bijdragen aan de overbewoning door ergens van een of andere uitbuiter in de woningsector een bed te huren. Die móeten hun vuil wel op straat gooien. Je kunt wel beweren dat deze mensen hier niets te zoeken hebben maar dat doen zij dus wel. Het doel van de Irado is zorgen voor een schone stad en niet om onderscheid te maken tussen mensen die hier wél en die hier niet mogen zijn.

Dat van het treintje wagens door de stad om het grof vuil op te halen is een uitstekend idee. Misschien is dat wel de beste manier te zorgen voor weinig tot geen rotzooi op straat. Zo´n service mag ook wel als de afvalstoffenheffing – al gauw een paar honderd euro per jaar – opnieuw wordt verhoogd.

Noodlottig is het idee geld tijd en menskracht te steken in het betrappen van bijplaatsers. Die zijn door de blote mededeling van de wethouder al gewaarschuwd hun grofvuil niet bij een container te plaatsen want daar kunnen camera´s staan. Oude meubels, losse planken en videospelers kun je veiligheidshalve beter elders in de wijk dumpen, in het struikgewas bijvoorbeeld. Dan kraait er geen (gemeentelijke) haan naar. 

Houd op met die krankzinnige chipkaarten en laat een vrachtwagentje rijden om het grof vuil op te laden. Dat leidt tot wat we willen: een stad zonder zwerfvuil. 

PS. Een woordvoerder van de gemeente laat weten met een chipkaart meer dan één container te openen is. "Jarenlang kon je er al verschillende containers in je omgeving mee openen, maar dat is later nog verder opgerekt en kon je er nog veel meer containers mee open krijgen."