Nolet en Lucas Bols: elkaar versterken naar internationale groei
- Kor Kegel en Ted Konings
- 11-10-2023
- Nieuws
ACHTERGROND - Twee dagen na de aankondiging van het bod van Nolet op de aandelen Lucas Bols, wordt er meer duidelijk over hoe de bedrijven denken samen verder te gaan.
De twee ondernemingen bezitten met de serie producten en merken die ze in portefeuille hebben, samen een fors aandeel van de markt in gedistilleerd. Hoe groot dat aandeel is, is moeilijk te kwantificeren. Gaat het om de kopers in Nederland of Europa, of wereldwijd? Hebben we het over jenever, gin, wodka of andere dranken voor de fijnproever, zoals likeuren? Maar wie de merken bij elkaar op een rijtje zet, krijgt een idee. Lucas Bols is het bedrijf achter Bols, en Bokma, Coebergh en Henkes, Hartevelt en Hoppe, achter Passoa en Pisang Ambon, Zwarte Kip en nog een serie hier minder bekende merken. Nolet heeft Ketel 1 jenever en Ketel 1 wodka (waarvan het voor de helft eigenaar is), Nolet’s gin en voor de liefhebbers ook Proosje van Schiedam.
In zijn laatste boekjaar zette Lucas Bols daarmee ruim honderd miljoen euro om, Nolet is een maatje groter, met naar verluidt ruim 230 miljoen omzet. Lucas Bols wist de afgelopen zes jaar zijn omzet met zo’n twintig procent te vergroten, met name door de overname van merken. In die periode daalde de winst echter met zo’n twee miljoen euro, tot ruim zestien miljoen. De winst van Nolet ligt naar verluidt een paar keer hoger dan die van Lucas Bols.
Ligt daar dan ook de rationale achter de overname? Zelf zeggen de twee bedrijven dat het doel van hun samengaan is het versterken van het marktaandeel, internationaal. En dat met behoud van de bestaande culturele waarden van de bedrijven. De Vereniging van Effectenbezitters zegt het zo: “Het gezamenlijke persbericht dat beide bedrijven maandagochtend verspreidden, leest als een vlammend betoog voor Hollands Glorie. Het draait allemaal om het veiligstellen van oer-Hollands erfgoed.”
Met de fusie ontstaat een soort Nederlands kampioen - zoals de kop van het persbericht luidt -, een krachtenbundeling van al het moois dat ons land in de loop van vele jaren aan gedistilleerd heeft voortgebracht. In de woorden van Carel Nolet: “Als familie zijn we ontzettend blij om twee van de meest succesvolle Nederlandse distilleerderijen samen te brengen. Door onze krachten te bundelen zetten we gezamenlijk onze rijke historie voort en behouden we waardevol erfgoed onder één Nederlandse vlag, voor de lange termijn.”
Wat moet die krachtenbundeling opleveren? Moet Lucas Bols profiteren van de winstmarges die Nolet maakt, door de ervaring van de Schiedammers in te zetten om het eigen rendement naar een vergelijkbaar niveau te tillen? Want de twee nieuwe partners maken duidelijk dat het portfolio van Lucas Bols behouden blijkt. Misschien dat Bols kan meeliften met de marketing van Nolet.
“Met Nolet krijgt Lucas Bols een aandeelhouder die door zijn eigen geschiedenis en familiecultuur begrijpt wat er nodig is om spirits & cocktailmerken voor de komende generaties voortdurend te blijven versterken”, zo stellen de twee nieuwe partners in de persaankondiging. “De Nolet Groep biedt Lucas Bols als betrokken en goed gefinancierde strategische partner voor de lange termijn een sterke basis, waarmee Lucas Bols haar groeistrategie kan versnellen. Nolet heeft de focus, de slagkracht en de middelen om dit mogelijk te maken.”
Opvallend is dat het woord synergie, een haast magische term bij overnames, welgeteld één keer voorkomt in het persbericht. En dan ook nog zonder concrete invulling. Klanten en werknemers lijken dus minder te hoeven vrezen voor het snijden in kosten, bijvoorbeeld door merken samen te voegen, of productielijnen. Misschien zijn er hier en daar wel wat inkoopvoordelen te behalen, maar het draait bij de overname vooral om het woord complementair. Dat zijn beide bedrijven naar eigen zeggen bij uitstek. Bij monde van perswoordvoerder René Loman klinkt dat zo: “Nolet en Lucas Bols vullen elkaar goed aan op het gebied van markten, merken, innovatie, marketing en vergroten zo hun mogelijkheden op internationale groei.” Voor Nolet betekent Bols een waardevolle uitbreiding van het sterke merkenportfolio, zo stelt Loman. “Dit past bij de langetermijnstrategie. De identiteit, naam, locaties, partnerships en merken van Lucas Bols blijven behouden. Het zal als zelfstandig bedrijf deel uitmaken van de Nolet Groep, als de voorgestelde transactie doorgang vindt.”