Categorieën

Service

Uw hulp is onmisbaar voor een succesvol Schiedam24

Uw hulp is onmisbaar voor een succesvol Schiedam24
Nieuws

Uw hulp is onmisbaar voor een succesvol Schiedam24

  • Redactie
  • 19-11-2023
  • Nieuws
Uw hulp is onmisbaar voor een succesvol Schiedam24


REDACTIONEEL - Schiedam24 heeft een roerige tijd achter de rug. Toen de Schiedammers terugkwamen van hun zomervakantie en het werk weer oppakten, zaten wij duimen te draaien omdat onverlaten het nodig vonden onze site te bestoken met ‘nepkijkers’ op onze pagina’s. Het waren er dusdanig veel dat mensen die wel wat te zoeken had op Schiedam24, er niet op terecht konden. Het ging om een zogenaamde DDoS-aanval. Lekker ben je dan. Net als we dachten dat de techneuten het lek boven hadden, ging de site weer plat, tot drie keer toe.

We besloten daarop versneld over te gaan op onze nieuwe site, waar al maanden aan was gewerkt. Draaiend op een andere server. Maar klaar was en is de site nog niet. Dat is bijvoorbeeld de reden dat het ons nog niet lukt fotoreportages bij een stuk te plaatsen, u heeft het vast gemerkt. We willen eigenlijk ook nog een 'betere' letter...

Maar voordelen heeft de nieuwe site ook: behalve een nieuw, fris uiterlijk, is bijvoorbeeld het nieuws over bedrijven gebundeld en makkelijker te vinden. Ook de indexering via Google is verbeterd, zodat onze website hoger in de rangschikkingen van de zoekmachine naar voren komt. 

Toch missen we nog lezers die ons voorheen wel trouw waren. We zien ze graag terug op onze website, en het helpt als u als trouwe lezer onze berichten een duimpje of hartje geeft als daar aanleiding toe is, of deze deelt. Zo hebben we onlangs onze tienduizendste volger op Facebook mogen ontvangen. Graag breiden we dat aantal verder uit. De collega’s in Vlaardingen zijn daarbij ons voorbeeld; Vlaardingen24 kent ruim 25.000 volgers.

Zo’n driekwart van de volwassen Schiedammers kent onze nieuwssite ondertussen, zo schatten we zelf in. Velen van hen zijn ook zeer regelmatig op onze site te vinden. Maar met name de jongste doelgroep vinden we moeilijk te bereiken. We onderzoeken dan ook de mogelijkheden om ze via Instagram en andere sociale media te bereiken, maar die websites vinden we, als journalisten, wat moeilijk om in te zetten. Hoe vertaal je een nieuwsbericht zo dat het aantrekkelijk is om via deze communicatiekanalen tot je te nemen? Gisteren liet RTL weten dat het voortaan ook op Tiktok te vinden is; wij zijn benieuwd hoe ze dat gaan doen en gaan de inspanningen van de tv-zender nauwkeurig volgen. Mochten er trouwens onder onze lezers mensen zijn die ook wel een idee hebben hoe dit aan te pakken…? Kom maar door! 

U merkt het: we zijn ambitieus, willen behalve onze lezers bedienen met echt nieuws over hun eigen stad, ook onze adverteerders een mooi actief publiek voorschotelen. Dat vergt vernuft en een grondige kennis van hoe het internet en de sociale media werken. Maar het is ook gewoon je vak verstaan en doorwerken, vertrouwen op het vakmanschap van de medewerkers. Zo willen we u ook de komende weken en maanden en nog veel langer op een professionele manier gratis het nieuws van Schiedam brengen. Zonder subsidie. We zetten er nog een tandje bij - ook omdat we het werk veel te leuk vinden. Hebt u trouwens de afgelopen dagen onze enquêtevragen rond de komende verkiezingen al gezien? Zoek ze op en doe mee. Het zou zo gaaf zijn om behoorlijk nauwkeurig te weten hoe juist de Schiedammer over de zaken denkt!