Nieuwe kraanopdrachten voor Huisman

26-10-2016 Nieuws Redactie

SCHIEDAM – Huisman gaat een kraan van 800 megaton bouwen voor Japan Marine United. De kraan zal aan boord van een nieuw schip voor Penta-Ocean Construction geïnstalleerd worden.

Het wordt de grootste in zijn soort die Huisman ooit bouwde, met een lastmoment van 30.000 tonmeter. De Japanse opdrachtgever zal de kraan inzetten bij de bouw van windparken op zee.

Ook al is de kraan groot, hij wordt uitgevoerd in een lichtgewicht versie. De hijsinstallatie krijgt drie verschillende mogelijkheden voor het inscheren; zo kunnen ook lichtere lasten goed worden gehesen. Verder kenmerkt de kraan zich door de kleine uitzwaai aan de achterzijde; zo blijft de ruimte die deze aan dek inneemt beperkt. Interessant: het schip waarop de kraan komt is ontworpen door Gusto MSC. Het apparaat moet in april 2018 worden opgeleverd.

Huisman sloot bijna tegelijk met de opdracht voor Japan Marine een contract met Jurong Shipyard voor de levering van een 100 mt-kraan. Deze komt aan boord van Heerema’s nieuwe kraanschip Sleipnir. De kraan zal als hulpkraan fungeren voor twee 10.000 megatonkranen die ook door Huisman zijn ontworpen en gebouwd.

Huisman-bestuurder Joop Roodenburg is zeer te spreken over de opdrachten. “De 100 mt PMOC (Pedestal Mounted Offshore Crane - red.) maakt de serie kranen die wij voor de Sleipnir leveren verder compleet en laat onze grote variatie in kranen zien.” Over de 800 megatonkraan zegt Roodenburg. “Na levering van de 1500 mt kraan-om-de-poot voor de Seajacks Scylla, eind 2015, hebben we een aantal prestigieuze orders voor windturbine installatiekranen gegund gekregen, inclusief een 1600 mt kraan-om-de-poot en een 3000 mt offshore mastkraan. Wij beschouwen de nieuwe 800 mt PMC (Pedestal Mounted Crane)-order als de kers op de taart en zien deze opdracht als een eerste stap in de ontwikkeling van ons marktaandeel in Japan.”

Gerelateerd
Reacties