Als kinderen uit het assortiment groeien: Kidz Specials Stoer

09-03-2019 Winkelen Redactie


SCHIEDAM – Linda van Goor opende vandaag haar nieuwe winkel Kidz Specials Stoer. Op de Hoogstraat, twee deuren van haar eerste winkel Kidz Specials. Met dank aan pa en ma en enkele goede vrienden.

“Drie maanden lang hebben we geturfd. Hoe vaak de vraag kwam naar maat 146 of zo. Als je dan dertig keer een vinkje zet, dan moet je gaan nadenken.” Dat hebben ze gedaan, Linda en haar ouders. Conclusie: we doen het, we gaan op zoek naar een tweede winkel, voor kinderkleding in een grotere maat.

Sinds de zomer van 2017 runt Linda van Goor op Hoogstraat 50 een kinderkledingzaak. “Tot maat 128 zo'n beetje.” Een jaar of acht ben je dan, als je maat 128 draagt. Tot dusver verloor de onderneemster dan deze jonge klant, want verder reikte haar assortiment niet. Maar een beetje zakenvrouw ruikt kansen als die zich voordoen. Dat werd dus turven, en daarna op zoek naar een winkelpand.

Niet naar een groter, maar naar een tweede. Want Van Goor (26) wilde graag de winkels voor kinderen en tieners uit elkaar houden. “Pubers vinden het niet leuk om in een winkel met kinder- en babykleding te kopen.” Inrichting, opstelling, kleuren, het is allemaal anders in Kidz Specials Stoer dan in zijn voorganger. Zo is het goed, aldus Van Goor.

En lekker praktisch. De nieuwe winkel ging vandaag open op nummer 56, letterlijk twee deuren verder dus. Goed te behappen, makkelijk om een oogje in het zeil te houden, snel door te verwijzen. Van Goor woont samen met haar ouders boven nummer 50, ook hier dus volop 'korte lijntjes'. Voorheen zat op nummer 56 een nagelstudio, en toen die leeg kwam was de knoop snel doorgehakt.

Als gezin, want twee zaken betekent in principe tenminste twee medewerkers. Van Goor valt in het bemensen van de winkel, terug op ma en pa en enkele goede vrienden, plus een stagiaire.

De winkel op nummer 50 werd als een geheel, als woon-/werkpand door D&S verhuurd; een aparte opgang naar de bovenwoning is er niet. Op nummer 56 geldt hetzelfde; vader Peter, docent Nederlands is daar boven druk in de weer met het plaatsen van boekenkasten om er zijn werkkamer van te maken.

Het gezin sloot een tienjarig huurcontract af. “Ik wil nooit meer weg uit Schiedam”, verklaart Linda het durven aangaan van zo'n langlopende verplichting. En zij signaleert commerciële kansen in de stad. “Het wordt drukker op de Hoogstraat. Een totaal ander beeld dan een paar jaar geleden.”

Het bewijs lijkt er, want waar Van Goor bij opening op nummer 50 tussen de lege winkels zat, raakt nu een opvallend deel gevuld. Het heeft er veel van weg dat hoe de Hoogstraat zich probeert te onderscheiden, met speciaalzaken en beleving, aanslaat, signaleert Van Goor. “Ik heb mensen uit Vlaardingen en Maassluis, Barendrecht en Rotterdam en nog wel van verder in mijn zaak.” Het is een mix: er zijn mensen die de stad bezoeken als toerist of museumbezoeker, maar veel is ook eigen verdienste: mensen die voor haar winkel komen. Van Goor runt met haar zaak ook een webshop, die veel aftrek vindt. “Veel mensen uit België ook; de kledingstijl loopt hier toch wat voor.”

De sfeer is ongedwongen. “Ik word wel een beetje ouderwetse ondernemer genoemd.” Veel persoonlijk contact, attent melding maken van de komst van nieuwe collecties, attent nabestellen. Maar ook: elkaar volgen op sociale media. Het zijn de manieren om een band op te bouwen met een bestand aan klanten. Dat groeit, sinds Van Goor drie jaar geleden haar eerste winkel opende op het hoekje bij het plein voor café Het Weeshuis, in wat ooit het kleine platenwinkeltje was.

“Zo bouw je een band op”, stelt Van Goor. En dan zou het toch raar zijn om na een paar jaar afscheid te moeten nemen van je klanten, omdat ze uit je assortiment groeien! Vandaar nog even de merken die Kidz Specials Stoer voert: Guapi, Cars Jeans, Vingino, Blue Seven, Ripstop en Levv. Van Goor maakte de selectie secuur, met name op basis van contacten tijdens de halfjaarlijkse kinderkledingbeurs in De Fabrique in Utrecht. Daar worden contacten gelegd, later afspraken gemaakt.

Kidz Specials (dat de merken Dirkje, Koko Noko, 4President, Blue Seven, Feetje, Jubel en Sturdy voert) en Kidz Specials Stoer letten daarbij op productiewijze en land van herkomst. Vader Peter vertelt hoe de winkel 'vijf merken niet in de winkel heeft opgenomen omdat ze halfslachtig waren in hun verhaal'. Het verhaal van hoe en waar er geproduceerd wordt. Je wilt natuurlijk geen kinderkleding verkopen die gemaakt is met kinderarbeid. Maar het verhaal ligt genuanceerd; zonder die arbeid groeit de armoede in gezinnen nog verder, lees er de specialisten maar op na. “Een producent in India hebben we uiteindelijk wel opgenomen omdat men kon laten zien dat kinderen maximaal vier uur werken, dan te eten krijgen en in de middag naar school gaan”, aldus pa Peter de Lange. Andere kleding komt met name uit Hongarije, Duitsland en Italië; alle producenten voeren het 'Schone Handenlogo'. “De merken Jubel en Sturdy zijn van een echt Rotterdams familiebedrijf, dat begon met Feetje en later ook doorgroeide naar grotere kinderen.”

En dan tot slot de Hollandse vraag: wat kost de kleding bij Kidz Specials (Stoer)? Geen vier euro voor een shirtje, zoals bij de Primark. Wel: 9,95 euro, zestien voor een truitje, of 22 voor een wat luxer merk. “Het blijft Schiedam, we kunnen geen 150 euro voor een spijkerbroekje vragen.”

Bekijk de foto's

Gerelateerd