Categorieën

Service

Ketheltunnel moet filevrij blijven

Ketheltunnel moet filevrij blijven
Politiek

Ketheltunnel moet filevrij blijven

  • Kor Kegel
  • 11-08-2017
  • Politiek
Ketheltunnel moet filevrij blijven

Bij filevorming op de A4 moet de Ketheltunnel filevrij blijven

SCHIEDAM – Bij filevorming op de A4 moet voorkomen worden dat ook in de Ketheltunnel een file ontstaat. Dat adviseert Peter Kole, veiligheidsbeambte wegtunnels van Rijkswaterstaat, in een brief aan de hoofdingenieur-directeur grote projecten en onderhoud, Jean Luc Beguin. Deze is tevens coördinerend tunnelbeheerder bij Rijkswaterstaat.  

De Ketheltunnel beschikt als recent gebouwde tunnel over een filevermijdingssysteem. Volgens een mededeling van Rijkswaterstaat aan Schiedam24     is er bij de Ketheltunnel tunneldosering mogelijk, een maatregel waarbij het aantal voertuigen dat de tunnel inrijdt beperkt kan worden.  

Tunneldosering is een probaat hulpmiddel voor autorijders die uit zichzelf al vóór de tunnel tot stilstand komen als ze oplettend ver vooruit kijken en in de tunnel filevorming zien. Ze zouden makkelijk door andere automobilisten voorbijgereden kunnen worden, waardoor in de tunnel toch een file ontstaat. Tunneldosering helpt tegen filevorming in de Ketheltunnel, stelt Rijkswaterstaat West-Nederland in Rotterdam.  

De kwestie is actueel, omdat deze week bekend werd dat de Ketheltunnel een van de vier tunnels in Nederland is, die minder veilig zijn dan op grond van de eisen van het Bouwbesluit zou moeten. In 2000 is vastgesteld dat beton in voldoende mate brandwerend is, maar blijkbaar is na 2008 ook beton van een andere samenstelling gebruikt. Dat betonmengsel is iets minder brandwerend. De rijksoverheid had geen weet van de andere betonsamenstelling en zo kon het dat het ‘andere’ beton ook kon worden gebruikt bij de bouw van de eind 2015 geopende Ketheltunnel.  

De minister van Infrastructuur & Milieu, Melanie Schultz van Haegen, heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat er een zeer kleine kans is op een brand van zo’n omvang dat het dak van de Ketheltunnel binnen een uur instort. De norm bij tunnelveiligheid is dat het minstens een uur moet duren voor het tunneldak naar beneden komt. Een dergelijke brand is in Nederland nog nooit voorgekomen, zoals Schiedam24 dinsdag al meldde.  

Minister Schultz van Haegen baseert zich in haar brief aan de Tweede Kamer op het advies van veiligheidsbeambte Peter Kole aan HID Beguin. Deze stelt ook dat de kans op een zo desastreuze brand zeer klein is. Niettemin – veiligheid vóór alles – zou bij een brand in de Ketheltunnel wel direct het tunneldak moeten worden ontruimd, dus ook het sportpark Willem-Alexander.  

De veiligheidsbeambte richt zich in zijn advies uitsluitend op de veiligheid van de weggebruikers en de veiligheid voor de hulpdiensten. In het eerste kwartier van een brand zouden de weggebruikers zichzelf moeten zien te redden via de vluchtgang. Eenmaal de vluchtdeur door ben je in principe veilig. De zelfredzaamheid van de weggebruikers vraagt volgens Peter Kole aandacht, want elke tunnel kent zijn eigen specifieke situatie, maar volgens Rijkswaterstaat in Rotterdam zijn in de Ketheltunnel geen aanvullende maatregelen nodig voor de zelfredzaamheid van de weggebruikers.

Veiligheidsbeambte Kole meent dat de brandweer specifieke kennis kan inzetten. Elders in Europa is ruime ervaring opgedaan met tunnelveiligheid. De brandweer zou nu al extra aandacht moeten hebben voor aanwijzingen op aanvalskaarten, objectkaarten en operationele inzetbaarheid.  

Nieuwe tunnels in Nederland voldoen aan nog strengere maatstaven qua veiligheid dan in een Europese richtlijn staat. Ontstaat in een tunnel een brand, dan zal het verkeer voorbij dat punt doorrijden en zo zal dat deel van de tunnel snel leeg zijn. Dan wordt ventilatie gestart waardoor vuur en hitte in de rijrichting de tunnel uit worden geblazen. Bij filevorming in de tunnel zou die ventilatie niet op gang kunnen worden gebracht.