De sluiting van Gusto
- Redactie
- 28-03-2018
- Uit
In juli is het veertig jaar geleden dat de Gusto sloot. De werf verschaft al sinds 1905 honderden arbeiders werk, maar hield opeens op te bestaan. Rond 1970 leek er voor
Gusto nog een mooie toekomst weggelegd. Voornamelijk in de nog vrij nieuwe offshore leek het bedrijf een gewilde samenwerkingspartner.
Maar in diezelfde tijd kwamen er ook problemen in de scheepsbouw aan het licht. De overheid gaf opdracht tot onderzoek en stelde de Commissie Scheepsbouw in. In 1978 was Gusto één van de eerste slachtoffers van het nieuwe scheepsbouwbeleid. Hoe kon het dat deze werf, met specialistische kennis en bejubelde innovatieve ontwerpen, in korte tijd
werd bestempeld als toekomstloos? De werf was gedoemd te sluiten.
Veel mensen, inclusief het grootste deel van de Gusto-werknemers, hadden deze sluiting niet voorzien, ook al stonden er negatieve berichten in de kranten over de scheepsbouw. "Nog steeds zijn er Gustorianen die zich afvragen waarom de werf is gesloten", zo stelt de Historische Vereniging, die Het Verhaal van Schiedam organiseert.
De lezing wordt verzorgd door Caroline Nieuwendijk, bestuurslid van de Historische Vereniging en werkzaam bij het gemeentearchief. Zij deed onderzoek naar de oorzaken van de sluiting. Hiervoor interviewde ze ook enkele ex-directeuren van Gusto. Ze zal het krachtenveld beschrijven waarin Gusto zich in de jaren 70 bevond, en zo de oorzaken achter de deconfiture van de werf te verklaren. Nieuwendijk gebruikte haar bevindingen ook als bron voor een artikel in het vorige week verschenen Historisch Jaarboek.
Het Verhaal van Schiedam wordt gehouden in het Stedelijk Museum en begint om een uur.